Mededingingswaakhond: Mediahuis mag TMG overnemen

Volgens de Autoriteit Consument & Markt mogen De Telegraaf en NRC onder één dak bestaan bij het Belgische krantenbedrijf.

Exterieur van het hoofdkantoor van het Belgische Mediahuis. Foto Jonas Roosens/ANP

Een overname van de Telegraaf Media Groep (TMG) door het Belgische Mediahuis leidt niet tot bezwaren op het gebied van concurrentie. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt maandag. Mediahuis is eigenaar van onder meer NRC Handelsblad en nrc.next, terwijl TMG uitgever is van onder meer De Telegraaf.

De uitspraak van de ACM komt niet als verrassing: weinigen hadden gerekend op concurrentieproblemen bij een overname. Volgens de bestuursvoorzitter van de ACM Chris Fonteijn verandert er bij een overname niets voor de dagbladen:

“De kranten blijven bestaan. We zien grote verschuivingen in het medialandschap: lezers gaan steeds vaker naar online-media. Dat drukt zwaar op de oplages van dagbladen. Adverteerders kiezen steeds vaker online advertenties. Ook onze focus gaat steeds meer naar online-media.”

Volgens de ACM hebben De Telegraaf en NRC hun eigen publiek en zijn ook de regionale kranten, tijdschriften en websites van Mediahuis en TMG geen concurrenten van elkaar. Hierdoor houdt de lezer na de overname “dezelfde keuzemogelijkheden”. Om deze reden blijft er voor adverteerders ook genoeg ruimte in de genoemde bladen en online media.

Strijd om TMG

Mediahuis en Talpa van miljardair John de Mol zijn al maanden in een strijd verwikkeld om TMG. Hoewel Mediahuis en VP Exploitatie - het investeringsbedrijf van de familie Van Puijenbroek - bijna 60 procent van de aandelen hebben, heeft De Mol het nog niet opgegeven. Hij verhoogde zijn bod naar 6,50 euro per aandeel, terwijl Mediahuis samen met VP Exploitatie de aandeelhouders 6 euro bieden.