Twitter weer terug in de gratie van gebruikers

sociale media

Het aantal actieve gebruikers van Twitter is onverwacht toegenomen. Maar daarmee is het bedrijf nog niet uit de problemen.

Het aantal actieve gebruikers van Twitter is in het eerste kwartaal van 2017 onverwacht sterk gegroeid. De eerste drie maanden lieten de grootste groei zien van het sociale netwerk in twee jaar. Hoewel de omzet van Twitter in hetzelfde kwartaal daalde, sprong het aandeel omhoog nadat de cijfers woensdag bekend werden gemaakt.

Het toenemend aantal gebruikers was goed nieuws voor topman Jack Dorsey, wiens positie onder druk staat door het uitblijven van groei. Er is de afgelopen tijd ook volop gespeculeerd over een mogelijke overname van het kwetsbare Twitter.

In de eerste drie maanden van 2017 groeide het aantal gebruikers dat minstens één keer per maand inlogde naar 328 miljoen. Dat zijn er 9 miljoen meer dan in het laatste kwartaal van 2016 en ook fors meer dan de 321,3 miljoen gebruikers waarop analisten volgens persbureau Reuters hadden gerekend. Sinds het eerste kwartaal van 2015 was het aantal actieve gebruikers niet meer zo hard gegroeid. Het netwerk zag ook het aantal dagelijkse gebruikers voor het vierde achtereenvolgende kwartaal toenemen.

Adverteerders

Voor Twitter is een toename van het aantal gebruikers belangrijk: het toont adverteerders dat het platform nog aantrekkelijk is voor een toenemende groep mensen.

Het netwerk kon niet direct profijt trekken uit de toegenomen belangstelling. De omzet daalde met 8 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, tot 548,3 miljoen dollar (503,2 miljoen euro). Het grootste deel van de omzet komt uit de advertentie-inkomsten. Ook die laten een scherpe daling zien, met 11 procent, tot 474 miljoen dollar. Het bedrijf boekte een nettoverlies van 61,6 miljoen dollar. Een jaar eerder was dat nog 79,7 miljoen dollar.

Twitter probeert met verschillende initiatieven het platform aantrekkelijker te maken. Zo worden gebruikersnamen niet meer automatisch meegeteld in de limiet van 140 tekens als ze in een reactietweet worden genoemd. Het bedrijf hoopt hiermee een vaste stroom aan berichten in stand te houden. Ook kunnen gebruikers in de app livevideostreams beginnen.