Recensie

Designblad Dude zoekt een breder publiek

Dude – of Dutch designers magazine – bestaat al sinds 2014. Maar vrijwel geen lezer die het kwartaalblad kent. Het vakblad werd tot voor kort alleen onder ontwerpers verspreid, maar ligt sinds dinsdag in de kiosk. Hoofdredacteur Freek Kroesbergen wil „een breder publiek bereiken”, zonder overigens de formule te veranderen. De vraag is: kan dat?

Wellicht, al moet die lezer dan wel zijn ingevoerd in de wereld van ‘Dutch design’. Dude is in de eerste plaats een verzameling mooie, originele of gedurfde ontwerpen, met nogal summiere bijschriften. Zeker geen materiaal voor de massa. Wie méér wil weten over een ontwerp, moet zelf op zoek gaan. Zo wordt Talking Ceramics getipt, een boek over keramiek, dat de lezer zelf moet afbakken (65 graden) om het te lezen. De special edition heeft een cover van porselein. Daarnaast is er bijvoorbeeld aandacht voor een ontwerper die papier maakt van gft-afval: sinaasappelschillen en eierschalen.

Veel geslaagder is het omslaginterview met illustrator Gijs Kast. Hij werkt voor veel Nederlandse kranten en tijdschriften. Zijn uitleg over de manier waarop hij werkt, waar hij tegenaan loopt bij opdrachtgevers, is zeker niet alleen voor vakgenoten zinnig en interessant. Juist de gewone lezer gaat aandachtiger naar zijn soms grimmige illustraties kijken. „Om iemand te kunnen tekenen, hoef je niet achter zijn standpunten te staan. Neem Trump, ik ben niet blij dat hij president is geworden, maar het is wel een heerlijke kop om te tekenen.”