Zijn vazen waren als een eierschaal zo dun

Overleden: Geert Lap 1951-2017

Geert Lap was met zijn aardewerk wereldberoemd, maar niet in Nederland. Zijn breekbare vazen waren geen gebruiksvoorwerpen.

Werk van Geert Lap in het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch

Geert Lap, een van de belangrijkste naoorlogse keramisten, is woensdagmorgen op 65-jarige leeftijd in Amsterdam overleden.

Al sinds zeven jaar maakte Geert Lap geen keramiek meer. En zijn laatste tentoonstelling in een museum dateert van lang geleden. Maar daar heeft de internationale belangstelling voor zijn eierschaaldunne vazen, schalen en borden nauwelijks onder geleden.

Lap heeft een goede Engelse Wikipedia-pagina, op de antieksite 1stDibs worden fortuinen voor zijn werk gevraagd, en het Metropolitan in New York en tal van andere internationale verzamelaars zijn z’n werk blijven collectioneren. „Geert is wereldberoemd, en niet alleen in Nederland”, zegt kunsthandelaar Frans Leidelmeijer, die in 2010 als laatste nieuw werk van Lap presenteerde.

Vaas van Geert Lap uit 1993. Foto Keramiekmuseum Princessehof

Lap was duidelijk een leerling van keramist Jan van der Vaart, zijn docent aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Maar waar de geometrisch gevormde vazen van zijn leermeester uitblonken door stoerheid, en desnoods ook bloemen duldden, werden de handgedraaide creaties van Lap steeds minimalistischer en breekbaarder – eerder sculpturen dan gebruiksvoorwerpen.

Volgens Frans Leidelmeijer heeft Geert Lap zijn oud-docent Van der Vaart overvleugeld. „Zo perfect van vorm en een huid van klei die zo glad is, zijn werk was tegelijk aantrekkelijk en afstandelijk. Een bijzondere combinatie.”

Vorig week bracht Leidelmeijer nog een bezoek aan Lap om hem te polsen voor een oeuvrecatalogus. „Toen ik belde voor een afspraak, zei hij dat hij aan beginnende alzheimer leed. Dus ik ben meteen maar gegaan.” Tijdens het bezoek maakte Lap een goede indruk, zegt Leidelmeijer. „Geert was enthousiast over het idee voor een boek.”

In het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch is onlangs juist een presentatie geopend met enige tientallen werken van Lap. Alle afkomstig uit de keramiekcollectie van Benno Premsela en Friso Broeksma, die het museum onlangs cadeau kreeg van de erven van deze verzamelaars.

Directeur Timo de Rijk van Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch was vroeger een beetje dubbel in zijn bewondering voor Lap, zegt hij. „In het verleden vroeg ik me af, of zijn streven naar perfectie geen doodlopende weg was.” Maar nu doet De Rijk die kritiek af als „wijsneuzerigheid”. Hij prijst Laps vakmanschap. „Zijn werk staat in een grote traditie.”