HAK stopt tijdelijk met advertenties op Dumpert na ophef

Rosanne Hertzberger uitte afgelopen weekend in haar NRC-column forse kritiek op Dumpert en riep adverteerders op het videoplatform te boycotten.

HAK-producten in een supermarkt. Foto Koen Suyk/ANP

Groente- en fruitbedrijf HAK trekt zich tijdelijk terug als adverteerder van het videoplatform Dumpert. Dat bevestigt het bedrijf na een twitterbericht van Rosanne Hertzberger, die afgelopen weekend in haar column in NRC kritiek uitte op het programma DumpertReeten en riep adverteerders op Dumpert te boycotten.

Twitter avatar ryhertzberger Rosanne Hertzberger HAK laat weten (even) niet meer te adverteren op Dumpert. Mooi! Weer een paar euro’s minder voor vrouwenvernederTV.

In DumpertReeten beoordelen mannen en soms ook vrouwen filmpjes van Dumpert. Ze geven daarbij een hoeveelheid ‘reeten’, letterlijk: vrouwenbillen, afgeleid van het Engelse woord voor beoordelen, raten. In de honderdste aflevering is bij een slecht filmpje bijvoorbeeld één vrouw in een string te zien, bij een beter filmpje draaiden vier of vijf halfnaakte vrouwen zich in beeld om.

De 100ste aflevering van DumpertReeten:

Hertzberger, schrijver en microbioloog, uitte flinke kritiek op de vrouwonvriendelijkheid van het programma (“Het kan zo in de tekstboeken over hoe vrouwen te objectiveren.”) en vroeg zich af welke adverteerders dit soort content eigenlijk mogelijk maken:

“Weet u, van mij mag je ver gaan in het maken van seksistische, racistische en haatdragende content. [...] De vraag is welke adverteerders maken deze content mogelijk? Best interessant om dat eens in beeld te brengen. Ik post alvast een screenshotje op Twitter. Doet u mee? #wiebetaaltDumpertReeten”

Lees ook de column van Rosanne Hertzberger van afgelopen weekend: Vrouwen vernederen, big business voor Geenstijl #wiebetaaltDumpertReeten

Heroverwegen

Een woordvoerder van HAK benadrukt dat de column van Rosanne Hertzberger niet de aanleiding is geweest om tijdelijk te stoppen als adverteerder bij Dumpert. Wel kreeg het bedrijf negatieve reacties van klanten en dáárom hebben ze besloten de campagne “nu even stop te zetten”.

De woordvoerder legt verder uit dat de campagne van HAK zo veel mogelijk personen uit de doelgroep moet bereiken. “Daarom is de campagne ook zichtbaar op Dumpert.” Maar HAK stelt ook eisen aan de “kwalitatieve omgeving” waar zijn advertenties te zien zijn. Wat betreft Dumpert waren die in eerste instantie prima, maar nu gaat HAK de website “heroverwegen” als advertentieplatform.

Hertzberger noemt in haar column ook de seksschandalen bij de Amerikaanse zender Fox News. Vorige week stapte daar de beeldbepalende presentator Bill O’Reilly op na onthullingen over seksueel misbruik, nadat vorig jaar al Fox-baas Roger Ailes moest vertrekken. Meer dan zestig adverteerders trokken hun campagnes, al dan niet tijdelijk, terug van de zender.

‘Ik hoop dat er vele volgen’

Hertzberger laat weten blij te zijn met de beslissing van HAK:

“Ik hoop dat er vele volgen.”

Een lezer van haar column had boze mailtjes gestuurd naar adverteerders. Zelf zag Hertzberger reclames van onder meer Renault, de Efteling en Defensie op Dumpert staan. “Dat is hun keuze”, zegt ze:

“Zij moeten zelf weten waarmee ze geassocieerd willen worden. Maar ze willen waarschijnlijk ook niet op pornosites.”

Het boycotten van Dumpert door bedrijven was het doel van haar column, zegt Hertzberger. Ze benadrukt wel dat ze dit soort videoproducties niet wil verbieden (“De helft van het internet bestaat uit vrouwenvernedering”), ze vindt alleen dat ze als consument haar mening mag uiten.

De misbruikschandalen bij Fox News inspireerde Hertzberger tot haar column, zegt ze:

“Inspirerend hoeveel macht consumenten hebben. In Amerika geeft bijvoorbeeld in 85 procent van de gevallen de vrouw de doorslag als een auto gekocht moet worden. Mooi om te zien hoeveel macht de vrouw heeft.”