Omzetgroei voor Unilever in eerste kwartaal

Unilever boekte een omzet van 13,3 miljard euro, een toename van 6,1 procent.

Exterieur van Unilever aan het Weena in Rotterdam. Foto ANP

Door prijsverhogingen is de omzet van de Nederlands-Britse levensmiddelenfabrikant Unilever in het eerste kwartaal gegroeid, hoewel het bedrijf minder producten verkocht. Unilever boekte een omzet van 13,3 miljard euro, een toename van 6,1 procent. Het concern presteerde daarmee opnieuw beter dan de markt, zei topman Paul Polman in een eerste reactie op de cijfers.

Het aantal verkochte producten daalde met 0,1 procent, terwijl de prijzen stegen met 3 procent. Daarnaast is de omzetgroei voor 2,4 procent te danken aan gunstige wisselkoerseffecten.

Unilever maakte twee weken geleden bekend zijn margarinetak af te stoten, waar onder andere Becel en Zeeuws Meisje onder vallen. Dat moet het rendement verbeteren en het bedrijf winstgevender maken. Ook voegt Unilever de onderdelen ‘Versnaperingen’ en ‘Voedsel’ samen, en wil het dit jaar 5 miljard aan eigen aandelen terugkopen. De acties zijn een reactie op het vijandige overnamebod in februari van de Amerikaanse concurrent Kraft Heinz, dat Unilever afwees.

Unilever kondigde donderdag ook aan zijn kwartaaldividend met 12 procent te verhogen naar 35,85 cent per aandeel. Polman zegt dat het concern op koers ligt om over heel 2017 de verkopen op eigen kracht op te voeren met 3 tot 5 procent.