Hema bijna winstgevend in vierde kwartaal

Over heel 2016 is er volgens het winkelconcern sprake van een “recordomzet” die het bedrijf niet eerder zag.

Foto Lex van Lieshout/ANP

Hema maakte in het vierde kwartaal van 2016 bijna weer winst. Het winkelconcern leed een verlies van 300.000 euro, terwijl het in hetzelfde kwartaal vorig jaar nog meer dan 5 miljoen euro tekortkwam. Volgens de kwartaalcijfers van het bedrijf bedroeg de omzet bijna 344 miljoen euro, een stijging van 9 procent ten opzichte van de bijna 315 miljoen euro in het vierde kwartaal van vorig jaar.

Over het gehele jaar spreekt Hema van een “recordomzet” van bijna 1,2 miljard euro. In 2015 behaalde Hema nog een omzet van 1,1 miljard. Ook in de eerste twee maanden van 2017 gaat het goed met het bedrijf, dat de omzet in die periode met 3,5 procent zag stijgen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Over heel 2016 leed Hema 26,2 miljoen verlies, tegenover 72,5 miljoen in 2015.

Het bedrijf is al sinds 2013 verlieslijdend. Het grootste probleem voor Hema blijft de hoge schuldenlast. Hema betaalt jaarlijks ruim 50 miljoen euro rente over een schuld van 700 miljoen.

Stijging verkopen

Volgens Hema is de groei van de omzet vooral te danken aan een toename van het aantal verkopen in de winkels die het in eigen beheer heeft. Hema verkocht de afgelopen twee jaar grote delen van zijn voorraden en vernieuwde het assortiment. Dat werpt volgens het concern nu vruchten af. Ook de vernieuwde webwinkel zou bijdragen aan de groei.

Verder speelde het openen van nieuwe Hema-winkels in binnen- en buitenland een rol in de groei van de omzet. Met 9 sluitingen en 33 openingen kwam Hema uit op 24 nieuwe winkels, voornamelijk in Nederland en Frankrijk. Het gaat daarbij wel om tijdelijke outlets die in de loop van dit jaar weer gesloten worden.

Consumenten

Hema zag een stijging in de verkoop in zowel de eigen winkels als de inkomsten van franchisenemers, respectievelijk 17,5 en 5,2 miljoen euro. De afdeling persoonlijke verzorging steeg het snelst, met 12,3 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat komt neer op 136 miljoen in 2016 tegenover 121,6 miljoen in 2015. Persoonlijke verzorging is ook een van de hoofdsegmenten waarin Hema de afgelopen jaren vernieuwd heeft. Hema vergrootte het marktaandeel daarnaast significant in de kledingbranche.

De omzet in het onderdeel voeding daalde juist met 2,7 procent. Dat komt volgens Hema doordat het bedrijf minder inzet op promotionele acties en een aantal voedselproducten nu beschouwt als producten voor persoonlijke verzorging.