TomTom lijdt verlies, omzet daalt

Een stijging in de inkomsten van de zakelijke sectoren kon het verlies op de consumentenmarkt niet compenseren.

Foto Freek van den Bergh/ANP

De omzet van het Nederlandse navigatiebedrijf TomTom is in het eerste kwartaal van 2017 met 2 procent gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, naar 213 miljoen euro. Dat komt voornamelijk door een sterke daling in de verkoop in de consumentensector, blijkt uit cijfers die TomTom op woensdag publiceerde. De inkomsten uit consumentenproducten daalden van 116,6 miljoen euro in 2016 naar 98 miljoen in 2017.

De omzet van de zakelijke takken van het bedrijf, Telematics en Automotive & Licensing, steeg licht. De stijging was niet significant genoeg om de slechtere cijfers uit de consumentenmarkt te compenseren. De bruto marge (het deel van de omzet dat overblijft als winst) verbeterde van 57 procent naar 62 procent.

Met deze cijfers zet het verlies van TomTom door, dit kwartaal met een nettoverlies van 4,6 miljoen euro. Vorig jaar boekte het bedrijf in dit kwartaal nog een winst van 4,8 miljoen. Volgens TomTom is het verlies deels te wijten aan de overname van Autonomos, een startup die zelfrijdende auto’s ontwikkelt. TomTom boekte dit kwartaal wel goede resultaten op het gebied van zelfrijdende auto’s. Zo levert het bedrijf sinds kort kaarten aan Volvo ter ondersteuning van hun ontwikkelingsprogramma voor dergelijke auto’s.

2016

Eind vorig jaar daalde het kwartaalverlies naar een dieptepunt van 5,6 miljoen euro. Over het hele jaar 2016 zag het bedrijf een omzet van 987 miljoen euro, iets minder dan de ruim 1 miljard van het jaar ervoor. Het bedrijf verwacht dit jaar een omzet te draaien van tussen de 925 en 950 miljoen euro.

Doordat steeds meer mensen tegenwoordig hun telefoon gebruiken om de weg te vinden, dalen de verkopen van de navigatiekastjes waarmee TomTom groot is geworden. Het bedrijf richt zich daarom al enige tijd op andere producten, bijvoorbeeld voor scooterrijders en sporters.