Het Rosa Ensemble maakt Deense krimi als hoorspel

Luisterserie

Deense krimi’s zijn al jaren een succes als boek en op tv. Het Rosa Ensemble giet het nu in de vorm van een live voor publiek opgenomen hoorspel.

De zevendelige ‘luisterkrimi’ wordt ieder weekend live voor publiek opgenomen in TivoliVredenburg. Foto Wouter Jansenn

Het hoorspel, dat is iets van vroeger, of toch van nachtelijke uithoeken op de radio. De Deense krimi is juist al jaren een succesnummer in boekvorm en op tv. Het Rosa Ensemble, nooit te beroerd om het net even anders te doen dan alle anderen, besloot de twee genres te kruisen. Het resultaat is De Deense detective, een zevendelige ‘luisterkrimi’ die komende maanden voor publiek wordt opgenomen in TivoliVredenburg in Utrecht.

De sprankelende, bij vlagen knotsgekke pilotaflevering over het vermoorde Songfestivalzangeresje Liv Ljunggren was afgelopen vrijdag een genoegen om te horen én te zien. Ieder weekend speelt het Rosa Ensemble een nieuwe aflevering op vrijdag-, zaterdag- en zondagavond. Een podcast daarvan komt steeds op woensdag online.

Het script van De Deense detective komt uit de koker van performer Florian de Backere, die ook optreedt als verteller. We schrijven Walpurgisnacht 2018. Sinds het aantreden van een ‘centrumchristelijke coalitie’ heeft de stadstaat Amsterdam zich onafhankelijk verklaard. En in de bouwput van het toekomstige metrostation De Schelp in Noord gebeurt iets afschuwelijks.

Zoals het hoort bij een krimi krijgen we flarden van vreemde en verdachte gebeurtenissen te horen, zonder dat duidelijk is hoe ze samenhangen. Via de meldkamer van de politie luisteren we mee met verschillende wanhopige en verwarde mensen. Er borrelt een reusachtig internationaal schandaal. Ondertussen ontmoeten we ook ‘freelance-inspecteur’ Henry Holder, een stoïcijnse zestiger die sinds ‘de nieuwe politiewet’ zonder werk zit („Is er budget voor onderzoek?”). En we vangen een glimp op van de Zweedse Europol-agent Parelli Person, in een auto ergens op de ‘Å10’, die de zaak samen met Holder zal moeten zien te ontrafelen.

De vier Rosa-leden spelen de treffende muziek van Floris van Bergeijk, ze zorgen voor soundscapes (met bubbeltjesplastic, een autoportier, een spuitbus) én ze spelen allemaal verdienstelijk meerdere typetjes. Het is een feest om De Backere heen en weer te zien duiken tussen zijn verschillende microfoons en persoonlijkheden. De persconferentie over de vondst van het lichaam van Liv Ljunggren is dan ook, niettegenstaande het onderwerp, hilarisch.

Wat opvalt: hoe ongelooflijk genuanceerd het geluid is, zodat al die typetjes en plekken op het gehoor moeiteloos uit elkaar zijn te houden. Ieder personage krijgt door middel van nagalm en andere effecten zijn eigen akoestische ‘ruimte’. De vier mannen kunnen zo de indruk wekken dat de voltallige cast van een Deense krimi in de krappe studio zit.

Slagwerker en artistiek leider Daniel Cross vertelt na afloop dat Rosa software gebruikt die door het Utrechtse bedrijf Audio Ease is ontwikkeld voor postproductie in de filmindustrie. De software is helemaal niet bedoeld om live te gebruiken – wat Rosa doet is nooit eerder gedaan en was tot voor kort technisch überhaupt niet mogelijk.

T/m 28/5 ieder weekend een nieuwe aflevering van De Deense detective, TivoliVredenburg Utrecht. Inl.: rosaensemble.nl