Studeren

Brede opleiding geeft juist diepgang

Foto Jerry Lampen / ANP

Student Hilde van Wanroy vroeg in haar opiniestuk van 13 april om meer diepgang en stelt „breed” gelijk aan „oppervlakkig”. Brede opleidingen zijn hip, inderdaad, en dat is niet voor niets. De wereld wordt steeds complexer en studenten willen deze problemen bestuderen in hun totaliteit. Dat wil niet zeggen dat disciplinaire kennis niet belangrijk is. Integendeel. In de laatste decennia heeft de wetenschap enorm veel inzichten verworven door specialistische kennis. Disciplinaire kennis kan echter aan diepgang winnen door problemen en oplossingen niet vanuit één bepaald perspectief te bekijken.

Een voorbeeld hiervan is de klimaatproblematiek. Die kunnen we niet oplossen door enkel de opwarming van de aarde te bestuderen. We moeten ook inzicht verwerven in de politieke en economische structuren, zo ook de psychologie van de mens.

Dat is wat we onze studenten proberen te leren. We willen ze een brede blik geven op de wereld in combinatie met specialistische kennis. Diepgang betekent dan een beter begrip van de complexe vraagstukken die kenmerkend zijn voor de 21ste eeuw.

Natuurlijk zullen er ook altijd studenten zijn die zich liever meteen specialiseren. Prima. Maar als je brede studies oppervlakkig noemt, heb je je niet genoeg verdiept in waar een brede studie over gaat.


directeur Instituut voor Interdisciplinaire Studies, UvA