Formule 1

Vettel boekt tweede zege, Verstappen valt uit met remprobleem

Sebastian Vettel heeft na zijn zege in de openingsrace in Melbourne ook de derde Grand Prix van 2017 gewonnen. Dankzij een sterke race hield de Ferrari-coureur Lewis Hamilton, vorige week winnaar in China, van zich af. De Brit kreeg een tijdstraf toebedeeld en die bleek uiteindelijk behoorlijk duur. Max Verstappen viel al vroeg uit met weigerende remmen.

Bij de start was Verstappen wel weer direct scherp en won twee posities. Startend als zesde schoot hij voorbij Red Bull-stalgenoot Daniel Ricciardo en kreeg hij de stek van Kimi Raikkonen (Ferrari) cadeau nadat de Fin slecht van zijn plek kwam. In de daaropvolgende openingsfase wisten de Red Bulls verrassend goed het tempo van Mercedes-duo Valtteri Bottas en Lewis Hamilton te volgen. Laatstgenoemde verloor bij de start zijn tweede plek aan titelrivaal Sebastian Vettel die - cruciaal - direct de plek van Hamilton pakte.

De Grand Prix van Bahrein ging, helaas voor de Vlaamse liefhebbers, van start zonder Stoffel Vandoorne, die zoals vaak problemen had met zijn Honda-aangedreven McLaren. Maar ook de Nederlandse fans kregen weinig om van te genieten: na twaalf ronden was de race van Verstappen voorbij. Vanuit vierde positie koos hij voor een vroege bandenwissel, waarmee hij trachtte Hamilton voorbij te steken, gaven de remmen van zijn Red Bull niet thuis en belandde Max in de bandenstapels.

Verstappen: had vóór Mercedes kunnen komen

“Jammer, het ging allemaal goed”, zei Verstappen. “Ik kwam goed weg bij de start en denk dat we op een goed moment kozen voor de pitstop. Ik had vóór de Mercedessen kunnen komen maar de remklauw linksachter werd veel te warm. Ik remde en toen viel de druk van het pedaal weg. Je hebt dan geen achterremmen, waardoor alles op de voorremmen aan komt. De wielen blijven dan blokkeren, waardoor je niet kunt stoppen. “

De safety car-situatie die hierop ontstond speelde Ferrari’s Vettel in de hand. Hij was al gestopt voor nieuwe banden, waar Mercedes Bottas en Hamilton nog moest binnenhalen. Tegen die tijd had de Duitser zoveel tijd gewonnen dat beiden achter hem belandden. Bovendien hinderde Hamilton Daniel Ricciardo bij het binnenrijden van de pit en werd daarvoor bestraft met een tijdstraf van 5 seconden.

Twitter avatar F1 Formula 1 That Lewis Hamilton penalty: here’s what happened from @DanielRicciardo‘s point of view #F1 #BahrainGP https://t.co/6A16st6dTC

Hamilton leek geen rol te gaan spelen

In het verloop van de race ontwikkelde zich een tactisch spel tussen Ferrari met Vettel als schaakstuk enerzijds, en Mercedes met Bottas en Hamilton anderzijds. Vettel volgde de pitstopstrategie van Bottas nadat de Duitser een comfortabel gat had geslagen richting de Fin. Hamilton was weliswaar onderweg met een afwijkend plan dat Ferrari zou moeten verwarren, maar zou, gemankeerd door die tijdstraf, nimmer een rol spelen voor de eindzege.

Zo leek het althans lange tijd, tot Hamilton en Mercedes er voor kozen om vijftien ronden voor het einde toch nog een bandenwissel te doen. De 5 seconden straf werden ter plekke uitgezeten wat een sprintrace tot de finish ontketende. Terug op de baan halveerde Hamilton de voorsprong van Vettel rap. En zo werd het onverwacht nog spannend tussen de verloste Hamilton en Vettel, die in de slotfase veelal om achterblijvers heen moest manoeuvreren.

Pas een ronde voor het einde realiseerden de rekenaars in de Mercedes-garage zich dat het gat naar Vettel - van iets meer dan 5 seconden - niet meer te overbruggen was. Die tijdstraf, opgelopen door dat totaal onnodig ophouden van Ricciardo in de pitstraat, bleek zo behoorlijk duur.

Ferrari serieuze tegenstander voor Mercedes

Voor Verstappen had een podium, zoals vorige week in China, had er redelijkerwijs niet ingezeten. Waar de Red Bulls in de eerste ronden goed mee konden met het tempo van de Ferrari’s en Mercedesen, zakte Red Bull met de overgebleven Daniel Ricciardo in het verloop van de race weg naar de verwachte vijfde positie, op ruim een ruim halve minuut achterstand van de leiders.

En zo lijkt de Formule 1 na drie jaren van absolute Mercedes-suprematie eindelijk weer een echte wereldtitelstrijd tussen meerdere teams te gaan kennen. Ferrari won vorig jaar geen enkele race, maar heeft nu in 2017 een score van twee uit drie. Mercedes racete de afgelopen jaren voornamelijk tegen zichzelf en heeft met de comeback van de Italianen nu een serieuze tegenstander voor de resterende zeventien Grands Prix.

Sebastian Vettel leidt het WK met 68 punten, gevolgd door Lewis Hamilton met 61. Teamgenoten Kimi Raikkonen en Valtteri Bottas volgen met respectievelijk 38 en 34 punten nu al op gepaste afstand. En daarmee ligt voor de sport een fraaie tweestrijd in het verschiet tussen de Duitse viervoudig wereldkampioen en zijn Britse concurrent die driemaal de beste van de wereld was. Over twee weken gaat de strijd verder in Rusland.

Lees hieronder ons slowblog met tweets en video’s over de GP van Bahrein terug.

Stand in het WK na 3 van de 20 races

1. Sebastian Vettel 68 punten (+25)
2. Lewis Hamilton 61 (+18)
3. Valtteri Bottas 38 (+15)
4. Kimi Raikkonen 34 (+12)
5. MAX VERSTAPPEN 25 (+0)
6. Daniel Ricciardo 22 (+12)

De uitslag van de GP in Bahrein

1. Sebastian Vettel (Ferrari) 57 ronden
2. Lewis Hamilton (Mercedes) + 6,7 sec
3. Valtteri Bottas (Mercedes) +20,4
4. Kimi Raikkonen (Ferrari) +22,5
5. Daniel Ricciardo (Red Bull) + 39,4
6. Felipe Massa (Williams) +54,3
7. Sergio Perez (Force India) +1:02,6
8. Romain Grosjean (Haas) +1:14,9
9. Nico Hülkenberg (Renault) +1:20,2
10. Esteban Ocon (Force India) +1:25,7

VETTEL WINT DE GRAND PRIX VAN BAHREIN

FINISH!!! Sebastian Vettel pakt 'm! Zijn tweede zege in drie races dit seizoen en daarmee pakt de Ferrari-coureur de leiding in het WK. Lewis Hamilton wordt tweede, voor zijn Mercedes-teammaat Valtteri Bottas.

Nog 4 ronden

54/57 Hamilton gaat het niet halen. Hij heeft nog 6,5 sec voorsprong op Hamilton, die nu per ronde niet genoeg tijd meer goedmaakt op de Ferrari-coureur.

Nog 7 ronden - 'It's all gonna happen at the end'

51/57 Mercedes blijft Hamilton aansporen: "It's all gonna happen at the end, mate. Keep it up." Gat naar Vettel: 8,9 sec.

Daar gaat Bottas

48/57 Pijnlijk momentje voor Bottas, die toch echt van pole startte en níet die 5 sec tijdstraf had die Hamilton kreeg. Maar de Fin moest aan de kant om Hamiltons poging tot het binnenhalen van Vettel geen moment te verstoren. "It's still all to play for, mate", aldus Mercedes tegen Hamilton. Het gat is nu 11,9 sec.

Laatste 10 ronden - Hamilton ontketend

47/57 Hamilton gaat momenteel als absoluut snelste rond op Sakhir. Hij staat natuurlijk ook op de meest verse banden van het veld, maar heeft de 20 tellen achterstand op Vettel nu teruggebracht tot 13,6 sec. "You've got the pace to win this", meldt zijn team. Maar ook Hamiltons banden gaan zometeen natuurlijk wat slijten én hij heeft nog steeds Bottas voor zich:

1. Vettel
2. Bottas +11,3 sec
3. Hamilton +13,6 sec

Pitstop Hamilton

41/57 De leider van de race komt binnen en lost meteen zijn 5 seconden tijdstraf in. Opvallend genoeg geen supersofts voor hem, maar opnieuw de soft band terwijl er toch nog maar 15 ronden te racen zijn. Komt op P3 terug op de baan, 20 sec achter de nu leidende Vettel. Bottas rijdt 9,5 tel voor hem.

Vettel naar binnen

33/57 De viervoudig wereldkampioen zag zijn voorsprong op Hamilton teruglopen en gaat voor zijn tweede pitstop. Net als Hamilton kiest hij voor de soft band; zeker gaat hij de race hierop uitrijden. Hamilton nu leider, maar hij gaat sowieso die tijdstraf van 5 seconden moeten incasseren. Vettel ligt 17 seconden achter hem, maar op verser rubber dus.

Bottas opnieuw binnen

32/57 Bottas kan niet langer door op zijn supersofts en vraagt om de duurzamere soft band. Die krijgt hij en de Fin keert als zevende terug op de baan. Vettel nu met 4,8 sec op Hamilton; de Brit is dus wat dichterbij gekomen aan de Ferrari-man.

Vettel loopt weg bij Mercedes-duo

27/57 We zijn bijna halverwege de race in Bahrein en Sebastian Vettel zet in deze ronden een flinke stap richting een tweede racewinst in drie Grands Prix. Vorig seizoen won Ferrari helemaal niks, nu zijn ze overduidelijk partij voor Mercedes. Valtteri Bottas volgt namelijk op ruim 6 seconden achterstand, en is inmiddels ingehaald door Hamilton. Maar de Brit gaat dus sowieso 5 sec tijdstraf krijgen. Wil hij winnen, moet hij dus met minstens 5 tellen voorsprong op de nummer 2 finishen. Daar ziet het nu niet echt naar uit.

Twitter avatar andrewbensonf1 Andrew Benson Mercedes confirm Bottas instructed to let Hamilton through. Obviously realising victory was being put in jeopardy https://t.co/2Qp6CR9AGg

Tijdstraf voor Hamilton

20/57 Daar is 'ie dan: de straf voor Hamilton. En daar valt weinig tegenin te brengen. 5 seconden krijgt hij aan de broek; Hamilton kan kiezen om die aan het einde van zijn race bij z'n totaaltijd op te tellen, of bij een mogelijke pitstop 5 seconden stil te staan alvorens zijn team nieuwe banden mag monteren. Dit is wat gebeurde:

Interessant

19/57 Het is nog een heel eind tot de finishvlag maar Hamilton en Ricciardo zóuden zonder tweede pitstop de race kunnen uitrijden. Zij hebben gekozen voor de soft band, waar Vettel en Bottas supersoft onder hun wagen gemonteerd kregen en daarom zeer waarschijnlijk nog een keer nieuw rubber nodig hebben. De vraag zal dan worden: geeft die soft band tegen het einde na zoveel ronden nog genoeg grip om Bottas en Vettel op vers rubber van zich af te houden?

De crash tussen Stroll en Sainz

Race hervat

16/57 Safety car van de baan en Hamilton pakt direct P3 terug van Ricciardo. De Red Bull-coureur hervat slecht en ziet ook Massa en Raikkonen voorbij komen.

De crash van Max

Hamilton hangt straf boven het hoofd

15/57 De drievoudig wereldkampioen reed zo langzaam de pit in dat hij Ricciardo danig ophield bij het binnenrijden van de pitlane. Hij krijgt hiervoor mogelijk een straf.

De rangorde

1. Vettel (Ferrari)
2. Bottas (Mercedes)
3. Ricciardo (Red Bull)
4. Hamilton (Mercedes)
5. Massa (Williams)
6. Raikkonen (Ferrari)

Safety car op de baan

14/57Safety car op de baan nadat Verstappen uitviel en ook Lance Stroll en Carlos Sainz naast de baan kwamen te staan. Beide Mercedes-coureurs duiken de pit in, maar komen achter Vettel op de baan. Hamilton zelfs achter Ricciardo, die inmiddels ook een bandenstop heeft gemaakt. Niet handig getimed van Mercedes, zo lijkt het nu.

VERSTAPPEN VALT UIT

13/57"Brakes failed, aaarrgh!" Max Verstappen valt uit in Bahrein nadat hij rechtdoor schoot in een bocht net nadat hij een pitstop had gemaakt.

Pitstop Verstappen

12/57 Red Bull luistert en haalt Max naar binnen. Hij kiest - net als Vettel - opnieuw voor de supersoft band.

Vettel als eerste in de pit

10/57 Zoals voorspeld: Bottas is de eerste die zich over de boordradio meldt met bandenproblemen. En juist op dat moment duikt Vettel de pit in: hij neemt net als in Melbourne, waar hij de openingsrace van het seizoen won, het voortouw en wacht niet tot Mercedes een tactische ingreep doet. Verstappen meldt op de radio dat Red Bull ookz oiets moet doen; hij heeft het idee dat hij op die manier voorbij kan aan Hamilton.

Verstappen volgt Hamilton

4/57 Max zit binnen een seconde van Hamilton; misschien hebben ze bij Red Bull inderdaad nog wat gevonden gisteravond na de kwalificatie. Bottas leidt nog, maar Vettel zit op een halve seconde. Verstappen heeft een gaatje van een seconde op Ricciardo, die niet blij zal zijn dat hij voorlopig - net als vorige week - afgetroefd wordt door zijn jonge teammaat.

De start

Prima take-off van Verstappen die voor de eerste bocht al voorbij Ricciardo is. Keurige start van Bottas vanaf zijn eerste pole ooit.

EN WE ZIJN LOS!

De start van 57 ronden racen in Bahrein en iedereen netjes van z'n plek. Prima start voor Verstappen die twee plaatsen wint en Raikkonen en Ricciardo voorbij is: P4 voor Max. Bottas leidt, Vettel heeft Hamilton te pakken in de eerste bocht; de Brit nu derde.

Slecht nieuws voor de Belgen

Helaas geen Stoffel Vandoorne aan de start vandaag. Zijn McLaren-Honda staat voor de zoveelste keer aan de kant met aandrijfproblemen. De generator die het hybride-systeem in zijn Honda verzorgt, is stuk en kan niet op tijd gemaakt worden. "We hadden een probleem met de power unit in de opwarmronde", meldt de Vlaming die nu na drie Grands Prix nog maar 41 ronden onder de riem heeft.

De sleutel vandaag...

...zal zeer waarschijnlijk de zogenoemde tyre degredation zijn: de mate waarin het rubber waar de F1-bolides op rijden slijt en dus hun grip verliezen. Op het Sakhir circuit wordt een flink beroep gedaan op de achterbanden en in de hitte aldaar (nu zo'n 25 graden hoewel de zon onder is gegaan) zullen de Pirelli's het zwaar krijgen. De bolide en coureur die het vriendelijkst is voor z'n banden en ze daarmee zo lang mogelijk goed houdt en een pitstop weet uit te stellen, zal vandaag een goed resultaat kunnen boeken. Ferrari is vaak wat minder veeleisend ten opzichte van het rubber dan de Mercedes. En Verstappen dan? Die weet zijn banden vaak prima te managen.

Optimisme bij Max

Telegraaf-verslaggever Frank Woestenburg is ter plaatse en meldt het volgende:

Twitter avatar FrankWoestF1 Frank Woestenburg Na de kwalificatie van gisteren veel optimisme bij Red Bull ineens mbt de race... 'Stapje gemaakt met de auto', stelde oa Max Verstappen

Eerste pole voor Bottas

De Fin had slechts drie pogingen nodig sinds zijn overstap naar wereldkampioen Mercedes om daar zijn eerste pole position van z'n carrière te pakken. Hij was gisteren iets sneller dan teammaat Lewis Hamilton. Beiden worden gevolgd door de Ferrari van Sebastian Vettel en Max' teamgenoot Daniel Ricciardo in de Red Bull. Achter hen op de derde startrij Kimi Raikkonen (Ferrari) en Verstappen.

Twitter avatar F1 Formula 1 Bye bye to the sun 🌇 Hello to racing under the lights in 15 minutes 🚥 #BahrainGP 🇧🇭 https://t.co/pwA8FNzfMD

Wat kunnen we verwachten van Verstappen vandaag?

Zoals te doen gebruikelijk nam NRC weer een preview op met voormalig F1-coureur Jan Lammers en sportredacteur Frank Huiskamp. Een fraaie race met dito resultaat als vorige week in China ligt niet in de lijn der verwachting. Helaas.

Max vanaf P6

Geen uitermate florissante uitgangspositie voor Verstappen vandaag. Komende vanaf de zesde startplek is zijn resultaat uit de kwalificatie gisteren wel een natuurgetrouwe weergave van de verhoudingen tussen de topteams Mercedes en Ferrari enerzijds, en Red Bull als naaste 'belager' anderzijds.

Welkom

Ook de derde Grand Prix van 2017 is op nrc.nl weer et volgen via dit slowblog. Natuurlijk melden we alle bepalende momenten van de race op het Bahrain International Circuit Sakhir, waar onder kunstlicht geracet zal worden.