Spoorwegen

Miljoenenboete voor NS en ProRail vanwege slechte prestaties IC Direct

NS en ProRail krijgen van demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) een boete van in totaal 2,3 miljoen euro opgelegd. Dijksma is niet tevreden over de prestaties van de hogesnelheidslijn (hsl) richting België.

NS krijgt een boete van 1,25 miljoen euro omdat reizigers in de IC Direct, de dienst tussen Amsterdam en Breda, in 2016 te vaak moesten staan in de spits en te vaak te laat op hun bestemming aankwamen. De treinen vallen vaak uit. Spoorbeheerder ProRail moet 1.05 miljoen euro betalen, ook vanwege onvoldoende punctualiteit op de hsl.

NS mag tot 2025 rijden op het hoofdrailnet, inclusief de hsl. Jaarlijks bekijkt het ministerie of de vervoerder voldoet aan de afgesproken prestaties. Voor 2016 scoorde NS op tien van de twaalf punten voldoende. In 2015 kreeg het bedrijf een boete van 500.000 euro, ook voor onvoldoende vervoerscapaciteit van de IC Direct.

Bij drie achtereenvolgende jaren ondermaats presteren op hetzelfde punt kan het kabinet een deel van de concessie van NS intrekken. Een marktverkenning moet uitwijzen of samenwerking met een concurrerende vervoerder, bijvoorbeeld Arriva, tot verbetering leidt. Dat onderzoek is na de zomer bekend, schrijft Dijksma aan de Kamer.

NS-topman Roger van Boxtel reageerde donderdagochtend geprikkeld op de boete. „Ik ben niet zozeer boos, wel teleurgesteld en verbaasd. Begin vorig jaar hebben we een verbeterprogramma aangekondigd, de prestaties zijn in de tweede helft van het jaar verbeterd. Welk doel dient deze boete dan? Meer druk hebben we echt niet nodig, we werken er hard aan."

Volgens oud-politicus Van Boxtel is de boete ‘symboolpolitiek’. „Dit levert weer een spannend politiek debat op, maar de reiziger wordt er niet beter van. De echte oplossing is het aanpakken van de infrastructuur van de hsl. Die lijn is designed for disaster, dat weet iedereen. Maar ja, daar is geen geld voor.”