Refresco slaat overnamebod af

Bottelaar

Het Franse PAI, eigenaar van Roompot, deed ongevraagd een bod op bottelaar Refresco. Dat wijst het bod van 1,4 miljard euro af.

Foto Richard Sinon/Refresco

Refresco heeft vorige week een ongevraagd overnamebod van de Franse investeringsmaatschappij PAI Partners afgeslagen. Dat bevestigde de Rotterdamse bottelaar woensdag naar aanleiding van berichtgeving van Bloomberg. Het persbureau schreef op basis van anonieme bronnen dat meerdere investeringsmaatschappijen interesse zouden hebben in Refresco, PAI voorop.

PAI bood 1,4 miljard euro voor Refresco, eigenaar van Wicky-limonade en maker van sappen en frisfranken van zowel huis- als A-merken. Dat is iets meer dan de marktwaarde van 1,2 miljard, afgelopen dinsdag bij het sluiten van de beurs.

De raad van bestuur van Refresco zag geen heil in dat bod en heeft laten weten geen interesse te hebben in verdere gesprekken met PAI, dat voor 7 miljard euro aan kapitaal voor investeerders zoals pensioenfondsen en verzekeraars beheert.

Volgens Bloomberg zou de Franse private-equitymaatschappij Refresco van de beurs willen halen, waar de bottelaar sinds 2015 een notering heeft. PAI, sinds 2016 eigenaar van het Nederlandse recreatiebedrijf Roompot Vakanties, zou ook vóór de beursgang in 2015 een bod gedaan hebben op Refresco. Het bedrijf was toen in handen van onder meer een groep IJslandse investeerders en de Britse private-equitypartij 3i.

Beleggers reageerden positief op het bod. De koers van het aandeel Refresco loopt sinds de bekendmaking van het nieuws op: de marktwaarde steeg woensdag met dik 12 procent naar 16,84 euro.

Refresco is sinds de oprichting in 2000 flink gegroeid door verschillende overnames. Vorig jaar kocht het voor het eerst een concurrent buiten Europa, in de Verenigde Staten. Analist Richard Withagen van zakenbank Kepler Cheuvreux denkt dat deze aankoop een rol kan hebben gespeeld bij het bod van PAI. „Refresco is in 16 jaar uitgegroeid van een klein bedrijf naar een bottelaar die jaarlijks ruim 6 miljard liter frisdrank en sap maakt. In de VS gaan ze dat nu ook proberen. Dat kan de interesse hebben gewekt van private-equitypartijen, die gericht zijn op overnames.”

Refresco, dat naast Nederland onder meer actief is in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, had in 2016 een omzet van 2,1 miljard euro en maakte 82 miljoen euro winst. Dat was bijna een verdubbeling ten opzichte van de winst in 2015.