Scenarioschrijvers kiezen voor tv

Inside Hollywood Binnen dit gouden tijdperk voor tv-series neemt Lethal Weapon een speciale plek in.

Acteur Damon Wayans Foto Paul Buck/EPA

Alleen een man met moed durft de rol van Danny Glover in Lethal Weapon nog eens over te doen. De droge humor van Glover in de komische actiefilm uit 1987 was subliem. Zijn opmerking „I’m too old for this shit” is legendarisch door de verfijnde intonatie en timing.

De zwarte acteur Damon Wayans (56) is geen Glover, dat geeft hij direct toe. Maar mede dankzij zijn rol als detective Roger Murtaugh is de buddy-serie Lethal Weapon (SBS6) een groot succes in de VS en andere landen. „Ik groeide op in het getto. Ik was gedwongen om op te trekken met tien broers en zussen, kakkerlakken en ratten.”

Wayans wijst naar de blanke Clayne Crawford (38), die Martin Riggs speelt. „Dus met deze collega-ster móét het ook wel lukken.” Die lacht: „Het is ons werk om het met elkaar te kunnen vinden.”

Series gebaseerd op een hitfilm maken opmars. Naast de originele nieuwe series van HBO, Amazon en Netflix zoeken scenarioschrijvers steeds vaker hun heil in beproefde recepten. Tv-serie School of Rock (2016- ) is gebaseerd op de gelijknamige film uit 2003 en het meesterlijke, ondergewaardeerde Friday Night Lights (2006-2011) was nog beter dan de ook al niet beroerde film uit 2003.

Liever tv dan film

Deel één van de Lethal Weapon-films met Glover en Mel Gibson bracht eind jaren tachtig een slordige 120 miljoen dollar op. Het was een cult-fenomeen, ook omdat de biraciale buddykomedie zo nieuw was. Anno 2017 is het oorspronkelijke scenario van Shane Black nog altijd de sleutel voor het succes van film en serie, zegt Crawford. „Je kunt humor improviseren, maar wat mensen aanspreekt is de bromance tussen een emotioneel gebroken agent en een fysiek geknakte politieman. Dat is het hart van de film en dat was ook onze mal.”

Naast een goed script is een ruim budget handig. Steeds meer geld en talent in Hollywood vloeien richting televisie. Giovanni Ribisi, ster in de Amazon-reeks Sneaky Pete, zei het deze week nog tegen journalisten in Los Angeles: Tv is „hét medium voor schrijvers” geworden. Scenarioschrijvers met een goed idee laten de filmwereld vaak links liggen en verkiezen een korte reeks sterke afleveringen – zoals Big Little Lies en The Night Manager – of meerdere seizoenen. Als „creatieve uitlaatklep is tv nu interessanter”, zei Ribisi, die zelf furore maakte met kleine, venijnige filmrollen.

Binnen dit gouden tijdperk voor tv-series neemt Lethal Weapon nu al een speciale plek in. Op internet betuigen miljoenen van fans hun liefde voor de serie. „Een van de beste series van dit moment”, is een veel gehoord oordeel.

Danny Glover en Mel Gibson hoef je niet te vergeten om van de nieuwe serie te kunnen genieten, zegt Crawford. „Iedereen voelt wel iets bij de verhouding tussen twee kerels die stoer doen op hun werk maar eigenlijk softe gasten zijn die je wilt omhelzen.” Hij kijkt een beetje stoned en tevreden, als zijn personage Martin Riggs. „Perfect om aan het eind van een rotdag te relaxen.”