John de Mol geeft strijd om TMG nog niet op

De mediamagnaat laat weten binnen enkele dagen een biedingsbericht in te dienen bij de AFM. TMG heeft echter al een overnameakkoord met Mediahuis.

John de Mol. Foto Remko de Waal/ANP

John de Mol zet zijn poging om de Telegraaf Media Groep (TMG) in te lijven vooralsnog gewoon door. Nadat eerder al het Vlaamse Mediahuis een officieel biedingsbericht neerlegde bij toezichthouder AFM, zal ook De Mol’s bedrijf Talpa dat voor 17 april doen, zo laat hij woensdag weten in een verklaring. Aankomende maandag is de uiterste deadline waarop de mediamagnaat zo’n bericht bij de AFM kan indienen. Talpa houdt vast aan het al eerder gemelde bod van 6,50 euro per aandeel.

De Raad van Commissarissen van TMG gaf eerder aan “exclusief” te willen onderhandelen met het Mediahuis, waarmee een akkoord is gesloten over een overnamebod van 6 euro per aandeel. De redactieraad van De Telegraaf riep De Mol vervolgens op de strijd om TMG op te geven. Ondanks die oproep blijft De Mol zijn belang in het mediabedrijf maar uitbouwen, tot inmiddels bijna 29 procent.

Mediahuis heeft echter de steun van grootaandeelhouder VP Exploitatie, de investeringsmaatschappij van de familie Van Puijenbroek, waardoor het zich verzekerd weet van een kleine 60 procent van de aandelen.

Van Puijenbroek liet eerder al weten dat zijn keuze voor Mediahuis “definitief” is, ook al biedt John de Mol meer geld. Een gang naar de rechter van De Mol om een plek aan de onderhandelingstafel te claimen zorgde niet voor het gewenste resultaat. De Ondernemingskamer van het Amsterdamse Gerechtshof oordeelde dat de raad van commissarissen het recht heeft Talpa af te wijzen.

SBS Broadcasting

Het voornemen van de mediamagnaat om TMG in te lijven heeft volgens De Mol echter een boost gekregen met het verwerven van het volledige eigendom over SBS Broadcasting. Talpa kan daardoor “het nieuwe Nederlands multimediabedrijf creëren dat zij voor ogen heeft”, zo laat De Mol woensdag weten in een persverklaring. Hij is van mening dat zijn bod een “reëel en aantrekkelijk alternatief” is voor dat van Mediahuis.