Zo reageert internet op de United-rel

De beelden van een passagier die hardhandig uit een vliegtuig wordt verwijderd zorgen wereldwijd voor woedende reacties.

Heb je een slechte dag, neem dan even een momentje om te denken aan de CEO van United Airlines. Erger dan zijn start van de week kan de jouwe niet zijn. Maandag schokte een filmpje waarin een passagier van United op hardhandige wijze uit een vliegtuig gezet wordt mensen wereldwijd. Maar de vlucht was overboekt.

Omdat geen van de passagiers zijn of haar stoel op wilde geven tegen een beloning van 800 dollar bepaalde de luchtvaartmaatschappij welke vier reizigers niet meer mee mochten. Twee passagiers vertrokken vrijwillig. Maar een arts en zijn vrouw wilden niet weg. Dat had gevolgen.

Twitter avatar Tyler_Bridges Tyler Bridges @united @FoxNews @CNN not a good way to treat a Doctor trying to get to work because they overbooked https://t.co/sj9oHk94Ik

Op de video’s, die medereizigers vrijwel meteen op het internet plaatsten, is pijnlijk duidelijk hoeveel geweld nodig was om de man het vliegtuig uit te werken. Op foto’s is bovendien te zien hoe de man na het incident bloed in zijn gezicht heeft. De man bleek bovendien een dokter, die naar huis wilde om patiënten te kunnen behandelen, terwijl de vier stoelen in het vliegtuig voor medewerkers van de luchtvaartmaatschappij bestemd bleken te zijn. Zij moesten diezelfde dag aan het werk op een vlucht naar Louisville.

Twitter avatar Tyler_Bridges Tyler Bridges @united @CNN @FoxNews @WHAS11 Man forcibly removed from plane somehow gets back on still bloody from being removed https://t.co/njS3nC0pDl

Kort na de aanvaring probeerde de man opnieuw het toestel binnen te dringen. Hij zou hebben geroepen dat hij naar huis moest. Alle passagiers van het vliegtuig moesten uitstappen.

Ondertussen zorgde het filmpje overal ter wereld voor woedende reacties. De verklaring die United maandagavond uitgaf alsook de brief die hij maandag naar al zijn medewerkers stuurde, maakte een en ander misschien nog wel erger. In de verklaring niks van excuses, in de brief alleen een verdediging van de uitgevoerde actie.

Twitter avatar united United United CEO response to United Express Flight 3411. https://t.co/rF5gNIvVd0
Twitter avatar RyanRuggiero Ryan Ruggiero INBOX: @united CEO sends letter to employees about United Express flight. https://t.co/obVdl6G2E0

In keiharde grappen wordt United op de sociale media inmiddels al meer dan een dag op de hak genomen

Twitter avatar bobvulfov Bob Vulfov united’s list of special in-flight deals makes a lot more sense now https://t.co/UvkRVFppKz
Twitter avatar TechnicallyRon TechnicallyRon United Airlines reveal their new plane safety cards https://t.co/MOhXgGS5EJ

Dinsdagochtend onstond een speciale hashtag. Via #NewUnitedAirlinesMottos delen mensen nu alternatieve reclameslogans voor de vliegmaatschappij.

Twitter avatar fanqin0619 Jenn 🐳🐳 Board as a doctor,
Leave as a patient. #NewUnitedAirlinesMottos
Twitter avatar singhaim Mohit Singhai If we cant seat you, we will beat you #NewUnitedAirlinesMottos
Twitter avatar BirdieWings80 OldCrow #NewUnitedAirlinesMottos We have an offer you can’t refuse. No really.

Comedian Jimmy Kimmel maakte maandagavond een alternatieve reclame voor United

Verschillende concurrerende vliegmaatschappijen haakten op Twitter op het incident in.

Twitter avatar RoyalJordanian Royal Jordanian We are here to keep you #united Dragging is strictly prohibited 🚫 https://t.co/CSjZD7fM4J

Ook op de Chinese sociale media is op het incident woedend gereageerd, temeer omdat het om een passagier van Chinese afkomst gaat en veel mensen racisme vermoeden.

Na de woedende reacties op een reclame van Pepsi vorige week leek de pr-nachtmerrie van het jaar wel gevestigd. Vele mensen spraken toen hun onvrede uit over de reclame, waarin reality-ster Kendall Jenner met een blikje Pepsi een ruzie tussen demonstranten en de politie beslecht. Zelfs de dochter van Martin Luther King liet zich er sarcastisch over uit. Maar de rel rond United lijkt die ophef met vlag en wimpel te verslaan en bezorgt de CEO zonder twijfel nog wel een tijdje slapeloze nachten.

Twitter avatar Mikel_Jollett Mikel Jollett PEPSI: We made the biggest PR blunder of any major company this year. UNITED: Hold my beer.