Eigenaar Gazelle wil moederbedrijf Batavus inlijven

Handelsbedrijf Pon heeft een overnamebod gedaan op fietsfabrikant Accell Group, zo werd dinsdag bekendgemaakt.

De Gazelle-fabriek in Dieren. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Handelsbedrijf Pon, eigenaar van onder meer fietsmerk Gazelle, wil rijwielproducent Accell Group inlijven. De eigenaar van merken als Sparta en Batavus maakte dinsdagochtend voorbeurs bekend dat het een overnamebod heeft ontvangen. De bedrijven voeren momenteel verkennende gesprekken.

Pon wil per aandeel Accell 32,72 euro in contanten betalen. Dat is bijna een kwart meer dan de slotkoers van 26,54 euro waarop Accell maandag sloot op de AScX-index aan de Amsterdamse beurs. Het overnamebod is inclusief het voor 2016 voorgestelde dividend van 0,72 euro per aandeel. De totaalprijs komt daarmee uit op 846 miljoen euro.

De koers van het aandeel Accell schoot dinsdagmorgen de lucht in. Kort na opening van de beurs tendeerde dinsdagochtend met een plus van 20 procent richting de geboden prijs.

Door de overname zou, gekeken naar marktaandeel, het grootste rijwielbedrijf ter wereld ontstaan. Momenteel hebben de bedrijven samen zo’n 70 tot 80 procent van de Nederlandse fietsmarkt in handen.

Bedrijven in gesprek

Accell Group wilde dinsdag nog niet al te veel kwijt over de mogelijke samenvoeging van de bedrijven. Topman René Takens zegt dat het concern “open staat” voor gesprekken met Pon en dat deze inmiddels ook gevoerd worden.

“Wij ontvingen enige tijd geleden dit bod. Daarop zijn we met elkaar gaan praten. Over de inhoud willen we op dit moment geen nadere mededelingen doen. Door een publicatie in de Telegraaf dinsdag voelden we ons echter genoodzaakt dit bod publiekelijk te maken.”

Takens zou eigenlijk aan het eind van deze maand afscheid nemen van het bedrijf. Er is momenteel nog geen opvolger en de topman sluit dan ook niet uit dat dat vertrek wordt opgeschoven. “Maar we willen ons eerst focussen op deze gesprekken.”

Volgens analist Joost van Beek van Theodoor Gilissen is de overname “kansrijk”:

“Het gaat om een vriendelijk, rationeel bod. De geboden prijs is bovendien redelijk. De combinatie levert bovendien duidelijke schaalvoordelen op aan de inkoop- en productiekant. Je ziet de laatste tijd dat de concurrentie vanuit Azië toeneemt, niet alleen op de markt voor goedkope fietsen, maar ook bij de e-bikes. Dan kan zo’n groter bedrijf voordelen hebben.”

Pon groter dan Accell

Familiebedrijf Pon is in Nederland vooral bekend als auto-importeur, van onder meer Volkswagen en Audi. De handelsonderneming heeft daarnaast een fietstak met naast Gazelle merken als Union en Cervélo. Bij Pon werken volgens cijfers uit 2015 ongeveer 12.000 mensen, verspreid over 450 vestigingen in 32 landen. Het bedrijf behaalde in dat jaar een nettowinst van 141 miljoen euro.

Bij Accell werken circa 3.000 mensen in achttien verschillende landen. Het bedrijf heeft productielocaties in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Turkije en China. Het bedrijf behaalde in 2016 een nettowinst van 32,3 miljoen euro.

Pon in opspraak

Pon kwam de afgelopen maanden meermaals in opspraak vanwege corruptie. Zo schikte het bedrijf afgelopen najaar voor 12 miljoen euro met het Openbaar Ministerie in verband met omkopen van politie- en defensieambtenaren die zich bezighielden met onderhoud van het wagenpark.

In december vorig jaar kwam via het Financieele Dagblad tevens uit dat een medewerker van Pon jarenlang heeft gefraudeerd met motoronderdelen van de Amerikaanse graafmachinebouwer Caterpillar. Hij verdiende volgens Pon, dat de fraude zelf ontdekte, “enkele tonnen” aan de stiekeme handel die buiten de boeken om liep. Volgens het FD, dat gerechtelijke stukken inzag, zou het gaan om 75 miljoen euro.

Fietsverkoop 2016 laagst in 30 jaar

De overnamepoging van de Gazelle-eigenaar komt op het moment dat de fietsverkoop zich op het laagste punt in dertig jaar begeeft. Volgens cijfers van branchevereniging RAI werden in 2016 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Tien jaar geleden waren dat er nog 1,4 miljoen.

Toch nam de omzet uit de verkoop van tweewielers wel toe, met bijna 4,2 procent tot 937 miljoen euro. Dat kwam voornamelijk door de verkoop van e-bikes. De opmars van de elektrische fiets is voor producenten een welkome ontwikkeling: de Nederlandse markt was jarenlang verzadigd, maar de afgelopen tijd groeit het fietspark weer. In totaal reden er in 2015 zo’n 22,7 miljoen fietsen in Nederland, dat daarmee qua ‘fietspenetratie’ koploper is in de wereld.