Sanoma verkoopt SBS aan Talpa

Mede-eigenaar Sanoma verkoopt al zijn belangen aan Talpa, zo maakte het Finse mediabedrijf maandag bekend.

Foto Remko de Waal/ANP

Zendergroep SBS komt volledig in handen van Talpa, het mediabedrijf van John de Mol. Mede-eigenaar Sanoma verkoopt al zijn belangen aan Talpa, zo maakte het Finse mediabedrijf maandag bekend.

Sanoma ontvangt voor de verkoop 237 miljoen euro en verkrijgt daarnaast alle aandelen van de Veronica Uitgeverij. De verkoop moet nog worden goedgekeurd door de toezichthouders, maar Sanoma verwacht de verkoop in het derde kwartaal van 2017 te hebben afgerond.

In een persbericht verklaart Sanoma, dat verschillende Nederlandse bladen in handen heeft, zich te willen richten op die bedrijfsonderdelen waar het marktleider kan zijn. Kansen ziet het bedrijf vooral in de online ontwikkeling van bekende titels, zoals Ouders van Nu, LINDA. en Libelle. De afgelopen jaren stootte het Finse mediabedrijf al verschillende tijdschrifttitels af, waaronder Playboy en Nieuwe Revu.

Talpa-baas John de Mol verklaart in het persbericht met de aankoop van SBS te willen bouwen aan een mediabedrijf dat verder gaat dan alleen televisie en dat dag en nacht via verschillende platformen media levert. Talpa heeft radiozenders 538, Veronica en Sky Radio reeds in handen en voegt daar met de aankoop van SBS de televisiezenders SBS 6, Veronica, Net 5, SBS 9 en On Demand- videodienst KIJK aan toe. Daarnaast maken ook SBS Productions (producent van onder andere Hart van Nederland), Veronica Uitgeverij en Social1nfluencers deel uit van SBS. Het marktaandeel van de zender SBS 6 daalde van 21,2 in 2015 naar 20,3 procent afgelopen jaar.

Talpa en Sanoma kochten SBS in 2011 voor ruim 1 miljard euro. Talpa verwierf toen een minderheidsbelang van 33 procent, terwijl Sanoma de overige belangen in handen kreeg.

TMG

De afgelopen maanden was De Mol verwikkeld in een aankoopstrijd om mediabedrijf TMG, onder andere eigenaar van De Telegraaf. In maart spande hij een rechtszaak aan omdat hij het niet eens was met de geplande overname van TMG door het Belgische Mediahuis, dat onder andere eigenaar is van NRC. Talpa en Mediahuis hebben allebei aandelen in TMG. John de Mol verloor de zaak: de rechter oordeelde dat Mediahuis TMG over mag nemen. Ondertussen bleef De Mol wel aandelen van TMG aankopen.