‘Radio 2 en 3FM in de fout met weggeefacties’

Commissariaat voor de Media

De zenders zouden zich niet aan het dienstbaarheidsverbod hebben gehouden en zijn daarmee in strijd met de Mediawet.

De radiozenders NPO Radio 2 en NPO 3FM hebben zich laten gebruiken door organisatoren van festivals en concerten. De publieke zenders hebben structureel het dienstbaarheidsverbod overtreden bij het weggeven van toegangskaartjes. Dat stelde het Commissariaat voor de Media vrijdag, dat een last onder dwangsom oplegde: 25.000 euro per nieuwe overtreding.

De zenders organiseerden in de afgelopen jaren tientallen ‘actieweken’ in samenwerking met concert-organisatoren en evenementenbureaus. Daarmee waren de zenders volgens het oordeel „dienstbaar aan de commerciële belangen van anderen”. Ook bleek dat beide zenders de inhoud van hun programma’s afstemden op de actieweken. Dat geeft de organisatoren een concurrentievoordeel, schrijft het Commissariaat.

De mediatoezichthouder was door Sky Radio Group gevraagd om onderzoek te doen naar 61 ‘actieweken’ van Radio 2 of 3FM. Pieter Ton, hoofd communicatie van het Commissariaat: „Hun grief was: we worden beconcurreerd met publieke middelen.”

Er zijn 25 actieweken onderzocht. In twintig gevallen bekeek het Commissariaat de afspraken die de zenders met commerciële partijen hadden gemaakt voor de actieweek; in vijf gevallen is ook onderzocht op welke manier de radiozenders en hun sites er daadwerkelijk aandacht aan besteedden. Ton: „In vrijwel alle gevallen bleek de klacht gegrond.” Het ging onder meer om acties rondom de festivals Lowlands en Mysteryland (via 3FM) en concerten van Bløf en Paul McCartney (via Radio 2).

Madeleine de Cock Buning, collegevoorzitter van het Commissariaat, zegt in de verklaring dat de onafhankelijkheid van de publieke omroep onder meer betekent „dat kijkers en luisteraars er op moeten kunnen vertrouwen dat programma’s [...] niet gekleurd zijn door commerciële belangen”. Bij de zenders werden luisteraars „commercieel beïnvloed zonder dat in de gaten te hebben”.

Ook bleek dat de zenders commerciële partijen toestemming gaven hun logo’s te gebruiken, zonder dat de toezichthouder werd ingelicht. Die ziet het in licentie geven van omroeplogo’s als een nevenactiviteit, en elke nevenactiviteit , zoals het blad van Boer zoekt vrouw en de cd’s van ‘DWDD Recordings’, moet gemeld worden bij de toezichthouder. Op elke toekomstige overtreding staat nu een dwangsom van 10.000 euro.

De NPO laat in een verklaring weten dat de werkwijze rond het weggeven van kaartjes wordt „aangescherpt”. Een belangrijke verandering is dat de concertkaartjes die bij acties worden weggegeven voortaan door de NPO zelf worden aangeschaft.

Maar de NPO zegt tegelijk zelf geen kwaad te zien in de manier waarop het ging. Daarbij was het uitsluitend de bedoeling de luisteraar „te informeren, te binden en te betrekken” bij de zenders en hun muziekaanbod. De publieke omroep wil het oordeel daarom wel „juridisch laten toetsen”. Pieter Ton van het Commissariaat ziet dat „met vertrouwen tegemoet”.