Formule 1

Verstappen van 16de plaats naar podium in Grand Prix van China

Max startte als 16de maar in het natte Shanghai beleefde hij opnieuw een indrukwekkende race. Na een spannende slotfase, waarin stalgenoot Ricciardo het nakijken had, pakte Verstappen zijn eerste podiumplek in 2017. De winst ging naar Lewis Hamilton (Mercedes) met achter hem Ferrari’s Sebastian Vettel.

Nee, zijn Red Bull is nu niet zo goed als de bolide die hij had in november, tijdens die magistrale demonstratie van regenracen in Brazilië. Dus buien tijdens de Grand Prix van China? Max Verstappen zei zaterdag dat hij ook dán zo’n spektakelstuk niet zou kunnen herhalen. Hij had het mis.

Althans, grotendeels zat de nu 19-jarige Nederlander er naast met zijn duidelijke poging de verwachtingen te temperen. Het regende inderdaad in aanloop naar de tweede Grand Prix van het seizoen en startend als 16de, won Verstappen in één ronde al negen posities. Op de natte baan kostte het hem vervolgens tien ronden om achter Lewis Hamilton de tweede plaats te bemachtigen; een plek die hij uiteindelijk moest gunnen aan de snellere Sebastian Vettel (Ferrari).

Twitter avatar ZiggoSportF1 Ziggo Sport F1 De fenomenale start van Max Verstappen! #ChineseGP #F1 #ZiggoSport https://t.co/fp4gUb5vcp

Verstappen: het leek wel een videospelletje

“Het was heel uitdagend en in de eerste ronde passeerde ik al negen auto’s”, zei Verstappen op het podium. “Het leek wel een videospelletje maar ik was er erg blij mee. Daarna had ik een zeer goede race, zeker omdat ik door mijn afgebroken kwalificatiesessie [en twee afgelaste trainingen, red] niet veel tijd heb gehad om een wagenafstelling te vinden voor dit circuit. Ik ben erg blij met deze podiumplek; echt niet verwacht.”

En zo waren het toch weer die verraderlijke omstandigheden waarin Verstappen zich onderscheidde. Het was de eerste keer dat de nieuwe generatie F1-wagens moesten rijden in de regen en dus hadden de coureurs nauwelijks een referentiekader van hoe dit materiaal zou reageren op een nat wegdek.

Het was niet alleen het gevoel voor de fragiele balans tussen remmen en gas geven, tussen grip en wegslippen, waardoor Verstappen in natte condities opnieuw prevaleerde. Het was ook de hapering die dan optreedt bij sommige van zijn concurrenten. De onzekerheid en uiteindelijk de onvermijdelijke fouten die elke aarzeling in deze omstandigheden met zich meebrengen. Lance Stroll en Antonio Giovinazzi, ook twee jongelingen, crashten. Anderen panikeerden en maakten extra pitstops, koortsachtig op zoek naar banden met meer grip.

Opmars richting podium

Verstappen vocht zich ondertussen richting podium, duellerend met Sebastian Vettel; toch de winnaar van de openingsrace twee weken geleden. Kimi Raikkonen werd gepasseerd alsof de Fin niet de oud-wereldkampioen in de beter geachte Ferrari was, en stalgenoot Daniel Ricciardo vormde wellicht de smakelijkste prooi voor Verstappen. Rijdend in gelijkwaardig materiaal bleek de Australiër in de openingsfase van de race geen partij. Maar die zou daar later op terugkomen.

Red Bull koos in Shanghai uiteindelijk een bandenstrategie die iets afweek van die van Mercedes en Ferrari. Het team profiteerde tevens beter van de raceneutralisatie na de crash van Giovinazzi waardoor Verstappen en Ricciardo een gevecht met Vettel en later Raikkonen konden aangaan. Vettel bleek uiteindelijk te snel, Raikkonen werd wel gepakt waardoor het Red Bull-duo in de slotfase in een direct duel mocht uitmaken wie achter de soevereine Lewis Hamilton en Sebastian Vettel het podium mocht completeren.

Hamilton leidde de race van kop tot staart en boekte daarmee al weer zijn vijfde zege in tien deelnames aan de Chinese Grand Prix. Vettel herstelde zich na een ongelukkig getimede bandenwissel en knokte zich na zijn zege twee weken geleden netjes terug naar de tweede stek.

Boodschap aan Red Bull

Een echt gevecht werd het niet; Ricciardo drong absoluut aan, maar slaagde er niet in een echte aanval te plaatsen op die derde plek van Verstappen. En toen hij dat uiteindelijk wel trachtte, in de voorlaatste bocht van de allerlaatste ronde, bleek dat een te hoog gegrepen opdracht. Ricciardo probeerde Verstappen uit te remmen, maar kon die bocht nooit halen en moest afdruipen richting vierde plaats.

De boodschap van Verstappen aan Red Bull is duidelijk: ik wil eerste rijder zijn in het team. Gestart als zestiende finisht hij op het podium; Ricciardo begon in Shanghai als vijfde en wint uiteindelijk slechts één plek. Na twee races staat Verstappen met 25 punten derde in de strijd om het WK. Ricciardo, die uitviel in Melbourne, heeft er nu 12.

Betekent het resultaat van Verstappen in China dat Red Bull toch niet zo ver van de topteams Mercedes en Ferrari af zit? De omstandigheden in het vochtige Shanghai waren zodanig dat nivellering optreedt tussen de diverse renstallen. Verstappen’s opmars deze zondag was spectaculair, maar het is niet zo dat het grote verschil tussen de leidende teams en Red Bull in twee weken tijd ineens is teruggebracht tot de verhoudingen zoals ze in China waren. Over een week de volgende race, dan in Bahrein. Zonder regen.

Lees hieronder ons liveblog met tweets en video’s terug over de GP van China.

Stand in het WK na 1 van de 21 races:

1. Sebastian Vettel (Ferrari) 43 punten (+18)
2. Lewis Hamilton (Mercedes) 43 (+25)
3. MAX VERSTAPPEN (Red Bull) 25 (+15)
4. Valtteri Bottas (Mercedes) 23 (+8)
5. Kimi Raikkonen (Ferrari) 22 (+10)
6. Daniel Ricciardo (Red Bull) 12 (+12)

FINISH

Hamilton wint! En Verstappen 3e! Hij houdt teammaat Ricciardo knap achter zich.

Wat een boodschap is dat ook naar het team. En naar Ricciardo. "Ik startte als 16de, jij als 5de", moet die boodschap zo ongeveer klinken. Vettel overigens tweede.

Laatste ronde!

En nog steeds P3 voor Max. Maar wat is het close!

Nog 2 ronden...

54/56...en nog steeds heeft Verstappen P3 in handen. Grosjean heeft het signaal gekregen dat hij opzij moet, maar zit toch echt nog een eindje voor hem.

Twitter avatar F1 Formula 1 LAP 54/56: RIC (P4) & VER (P3) fighting to the line 💪 #ChineseGP 🇨🇳 #F1 https://t.co/bekRpczIou

Nog 4 ronden, Max nog op P3

53/56 Ricciardo zit echt op de achtervleugel van Verstappen maar geraakt er maar niet langs. Verstappen klaagt over achterligger Grosjean die voor hem rijdt en hem tijd kost.

Wordt Ricciardo nog een bedreiging?

48/56 Verstappen nog steeds op het podium, maar Daniel Ricciardo komt nu wel dichterbij aan de Nederlander. Het gat gaat langzaam naar de seconde, en dan kan de Australiër profiteren van DRS.

Zo ging Verstappen voorbij aan Raikkonen

Verstappen virtueel op podium

40/56 Nog zestien ronden te gaan en Kimi Raikkonen duikt de pit in. Verstappen schuift door naar P3 en dat betekent dat hij voorlopig op koers ligt voor een podiumplek. Zit een 2e plek er nog in? Zeer waarschijnlijk niet: Vettel ligt ruim 8 seconden voor hem en rijdt momenteel de snelste ronden van iedereen.

Hamilton in de pit

37/56 Toch niet de race uitrijden op slechts één pitstop voor leider Hamilton. Hij komt binnen voor een nieuw setje soft banden. Vettel was ook al binnen geweest en dat betekent dat Raikkonen ook nog gaat komen, wat Verstappen in de hand zal spelen. De volgorde:

1. Hamilton
2. Raikkonen +4,3
3. Vettel +9,5
4. Verstappen +14,7
5. Ricciardo +19,3

Verstappen wint twee plekken

34/56 Valtteri Bottas een eenvoudige prooi voor Max Verstappen, die P4 pakt omdat Ricciardo de pit in duikt. Twee plaatsen winst voor Max. Hij heeft nu een kleine 15 sec achterstand op Raikkonen voor hem, maar de Ferrari-coureur klaagt over weinig grip én Verstappen staat op nieuwere banden. Is een podium mogelijk?

Verstappen verliest P2 en duikt pit in

30/56 Daar beleeft de Nederlander even een minder momentje. Opgejaagd door Vettel maakt hij een remfoutje, blokkeert de voorwielen en raakt naast de baan, het kunstgras op. Vettel profiteert en pakt de 2de plek, die hij zeer waarschijnlijk sowieso wel gepakt zou hebben.

Verstappen duikt daarop in de pit, met Raikkonen en Ricciardo kort achter hem. Hij komt terug de baan op achter Bottas, op P6.

Deze hadden we nog tegoed

Zo zette Verstappen zijn opmars naar P2 in zodra de safety car van de baan ging. Kimi Raikkonen was gezien:

Twitter avatar ZiggoSportF1 Ziggo Sport F1 Max gaat Kimi voorbij voor P3!! Niet normaal dit! #ChineseGP https://t.co/hobLzkmwbO

Hamilton temporiseert, Vettel jaagt op Max

23/56 Max Verstappen mag zich gaan opmaken voor een duel met de winnaar van de vorige GP: Sebastian Vettel. De viervoudig wereldkampioen heeft na zijn teammaat Raikkonen nu ook Ricciardo ingehaald en ligt een kleine 5 seconden achter de Nederlander. Maar we moeten er vanuit gaan dat Verstappen sowieso een pitstop nodig gaat hebben die Vettel niet meer hoeft te maken. Datzelfde geldt voor Hamilton, die vooraan zijn rondetijden zo lijkt te managen dat zijn rubber het einde van de race nog een beetje intact is.

Op 1/3 van de race...

17/55...en er is al veel gebeurd. De wedstrijd lijkt nu een beetje te kalmeren. Laten we eens kijken hoe de racevolgorde momenteel is, met Valtteri Bottas (Mercedes) als grote verliezer van de safety car-situatie.

1. Hamilton
2. Verstappen +3,1 sec
3. Ricciardo +7,7
4. Raikkonen +8,7
5. Vettel +9,4
6. Sainz +13,3
7. Alonso +23,7
8. Perez +24,4
9. Bottas +34,4
10. Magnussen +35,2

Max pakt P2

12/56 Gestart als 17de en nu 2de. Ricciardo was even geen partij voor Verstappen, die meteen een gaatje slaat naar zijn teammaat.

Red Bulls op supersoft

11/56 Verstappen en Ricciardo rijden, in tegenstelling tot de Mercedes en Ferrari-coureurs op de supersoft-band. De concurrentie heeft gekozen voor de iets duurzamere soft variant; minder grip maar daar kunnen ze langer op door. Mercedes meldt aan Hamilton over de boordradio dat hij op die soft band tot het einde van de race door kan, waar de Red Bulls waarschijnlijk nog wel een pitstop zullen moeten maken omdat de supersoft het niet nog 45 ronden volhoudt.

En we zijn weer weg!

Race hervat en in al het pitstopgeweld is het veld flink opgeschud achter leider Lewis Hamilton. Daniel Ricciardo ligt achter hem, gevolgd door stalgenoot Max Verstappen op P3! Hij haalt zomaar even Kimi Raikkonen in. Beide Ferrari's in de achtervolging op Max.

De start

Crash Giovinazzi!

5/56 Safety car nu wel echt de baan op want Antonio Giovinazzi knalt hard in de muur op het rechte stuk bij start-finish. Veel puin op de baan en nu duiken alle coureurs de pit in om hun pitstop te maken.

Race weer van start

4/56 De VSC is opgeschort en iedereen weer vol gas over de baan. Racevolgorde:
1. Hamilton
2. Bottas
3. Ricciardo
4. Raikkonen
5. Verstappen
6. Vettel

Vettel duikt pit in

De Ferrari-coureur maakt van de situatie gebruik om direct naar droog weer-banden te gaan. Ook Nico Hülkenberg (Renault), die als 7de startte, heeft dat gedaan. Ze hebben de soft-band eronder gelegd en het zóu kunnen dat zij hiermee de hele race gaan proberen uit te rijden. Mercedes en Vettel's teammaat blijven buiten.

Virtual safety car van kracht

Lance Stroll (Williams) overleefde de eerste ronde niet en de VSC is van kracht: geen fysieke safety car op de baan, maar een maximum snelheidsinstructie voor de coureurs waardoor tijdsverschillen intact blijven.

En los!

Lewis Hamilton behoudt de leiding direct na de start. Vettel blijft in P2, gevolgd door Bottas. Startvolgorde blijft dus intact. Maar dan volgt Daniel Ricciardo, die Kimi Raikkonen heeft ingehaald. Verstappen is als een speer gegaan en is van P16 naar P7 gegaan!

'Het is behoorlijk opgedroogd'

Sebastian Vettel (Ferrari) meldt over de boordradio dat het behoorlijk is opgedroogd. De winnaar van de eerste race van 2017 kan er, net als elke coureur, voor kiezen direct naar binnen te duiken voor slicks. Palmer doet dat, hij start dus vanuit de pit. Hoe goed gaat die gok van Sainz uitpakken?

Opwarmronde

Het veld rolt weg voor de opwarmronde. Iedereen op de intermediates, behalve Carlos Sainz (Toro Rosso). De oud-teamaat van Verstappen neemt de gok en start op slicks.

Hoe is het met het motorprobleem van Verstappen?

Gisteren viel de kwalificatie van Max vies tegen dankzij problemen met de aandrijving. Hoe staat het er nu voor?

Twitter avatar ZiggoSportF1 Ziggo Sport F1 Max Verstappen kort voor de race bij @jackontracks: 'Probleem? Ze zeiden van niet' #ChineseGP #F1 #ZiggoSport https://t.co/5AgvR2sRV5

Het pole rondje van Hamilton

Dat F1-coureurs meer doen dan alleen maar remmen, sturen en gas geven blijkt wel uit het management dat Lewis Hamilton gisteren uitvoerde tijdens zijn snelste kwalificatieronde. Van rembalansen aanpassen tot DRS bedienen, het is druk in zo'n cockpit: https://www.youtube.com/watch?v=Ufyx9dD6yqI

Banden

De grote vraag is op welke band de coureurs gaan starten. Het is momenteel droog in Shanghai, maar de baan is nog nat. De keuze zal gemaakt moeten worden tussen de droog weer-band (de rpofielloze slicks) en de intermediate; de band waar wel wat profiel op zit voor natte omstandigheden waarin het niet zwaar meer regent. Zolang het droog blijft, zal de baan sneller geschikt worden voor slicks. Starten op die band kan zomaar een pitstop schelen, maar als blijkt dat het toch nog te nat is voor de slick rijden de wagens die gekozen hebben voor de intermediates veel snellere ronden.

Verstappen drie plaatsen naar voren

Ten opzichte van de teleurstellende kwalificatie gisteren van Max, heeft de 19-jarige Nederlander drie startposities cadeau gekregen. Eerst verdwenen Jolyon Palmer (Renault) en Romain Grosjean (Haas) voor zijn neus nadat zij straf kregen voor te weinig afremmen in een gevaarlijke situatie die ontstond na de crash van Antonio Giovinazzi (Sauber). En nu blijkt dat de Italiaan een versnellingsbak moest wisselen na die crash en dat betekent vijf plaatsen terug op de grid. Verstappen start nu niet als 19e maar als 16e.

Wat verwachten we van Max?

In voorbeschouwing op de GP van China bekeek NRC met Jan Lammers wat nu de reële verwachtingen mogen zijn van Max Verstappen nadat in Australië bleek dat de Red Bull toch wel wat tekort komt ten opzichte van Mercedes en Ferrari.

Regen

Het heeft geregend in Shanghai en het ziet er naar uit dat het pas later op de dag echt droog gaat worden. Dat betekent dat de start zometeen de eerste keer wordt dat de nieuwe generatie F1-wagens gaat starten in natte omstandigheden. Dat gaat niet meer van achter een safety car, maar gewoon zoals het hoort:

Goedemorgen

Welkom bij de tweede race van het F1-seizoen 2017. Het belooft een andere Grand Prix te worden dan de opener veertien dagen geleden in Melbourne. De baan in Shanghai is een echt racecircuit en heeft van alles wat: slome bochten, snelle doordraaiers én het langste rechte stuk van de hele F1-kalender. Om 08.00 uur gaat de race van start.