Rechtszaak

Een stagiair die een half jaar voor de klas staat: is dat nog wel een stagiair?

Het leek een win-winsituatie. Toen Pim, vader van een leerling op het Mundus College, hoorde dat de school zocht naar een leraar Engels, liet hij direct van zich horen. Hij was net begonnen met het tweede jaar van de lerarenopleiding van INHolland, en op zoek naar een stageplaats. Ook de school was enthousiast: Pim kon direct beginnen.

Woensdagmiddag stonden ze tegenover elkaar in de rechtszaal: Pim en het Mundus College. De win-winsituatie verliep niet zo vlekkeloos als gehoopt. Pim kreeg te weinig begeleiding, betoogt hij voor de rechtbank: van de 149 uur dat hij les gaf op het college – een half jaar lang twee dagen per week – kwam er maar vijf keer een docent kijken. Geen wonder dus dat zijn stage als onvoldoende beoordeeld werd, zegt Pim: hij kreeg nauwelijks feedback.

Daarmee is het geen win-winsituatie meer, volgens Pim, maar een winsituatie voor alleen het Mundus, dat een half jaar een gratis docent Engels had. Zijn eis: alsnog uitbetaald worden voor de uren die hij heeft lesgegeven. Want, zegt Pim, als je niet voldoende als stagiair begeleid wordt, dan heb je recht op een normaal salaris.

Het Mundus College geeft toe dat sprake was van nalatigheid in Pims begeleiding. Maar het achteraf uitbetalen van een salaris is volgens het college niet nodig: Pim heeft zijn opleiding nog niet afgemaakt en kan daarom niet gezien worden als leraar.

Een situatie als deze komt steeds vaker voor, zegt de kantonrechter: de grens tussen stage en ‘echt werk’ wordt vager. Maar een stage-overeenkomst met terugwerkende kracht omzetten tot arbeidsovereenkomst: dat vindt hij heikel. „Straks gaat iedere stagiair zich op die uitspraak beroepen.” Ze stelt daarom een stagevergoeding voor: het college betaalt achteraf een bedrag aan Pim, en Pim gaat op zoek naar een nieuwe stage om zijn opleiding alsnog af te ronden. Pim zou het een prima oplossing vinden. Het Munduscollege gaat in overleg.