Parkeren moet ondergronds

Groei van Amsterdam

Er wonen steeds meer mensen in Amsterdam en dus zijn er meer auto’s. Om niet te veel aan schaarse ruimte te verliezen, moeten die vaker ondergronds.

Wie in een nieuwbouwwoning gaat wonen, krijgt geen parkeervergunning meer. Bewoners van nieuwbouw moeten een parkeerplek kopen of huren onder hun gebouw of in een bestaande parkeergarage in de buurt. Dat staat in de Parkeernormen Auto die dinsdag door het college van burgemeester en wethouders is vastgesteld.

De maatregel moet ervoor zorgen dat de openbare ruimte aantrekkelijk blijft en fietsers en voetgangers niet al te veel hoeven in te schikken. Tot 2025 komen er 50.000 woningen bij. Dat betekent 20- tot 30.000 extra auto’s, rekent een woordvoerder van verkeerwethouder Pieter Litjens (VVD) voor. „Als we de stad bereikbaar willen houden, kunnen die niet allemaal op straat staan.” Behalve voor woningen geldt de regel ook voor nieuwe bedrijfs- en kantoorpanden.

Ontwikkelaars zijn vanaf nu verplicht parkeerplaatsen te realiseren onder een gebouw. Vastgoedprijzen zullen daardoor stijgen, verwacht de gemeente. Mogelijk neemt, door schaarste, ook de prijs van een parkeerplaats toe. Een plek in een garage kost nu tussen de 20.000 en 45.000 euro bij koop en tussen de 60 en 400 euro per maand bij huur.

Dat de moderne stadsmens zich liever per (bak)fiets dan per auto verplaatst, blijkt een mythe. Steeds minder mensen hebben een auto, maar de daling is licht: had in 2000 nog 29 procent van de Amsterdammers er een, in 2013 was dat 27 procent. En omdat het aantal bewoners van de stad toeneemt, zijn er in diezelfde periode wel 20.000 auto’s bijgekomen.

In de nota wordt gerefereerd aan het GWL-terrein, nabij de Staatsliedenbuurt. Aangelegd als ‘autovrije’ wijk, zonder parkeerplaatsen of garages. Maar na oplevering bleken bewoners helemaal niet zonder auto te willen – al liepen ze wel warm voor het leven in een autoluwe wijk. Onder hun druk zijn uiteindelijk toch parkeervergunningen verstrekt voor de omliggende buurt. De wachttijd hiervoor bedraagt echter maar liefst vijftien jaar en loopt nog altijd op.

Ook stadsdeel Noord kampt met parkeerschaarste. Het stadsdeel besloot deze week betaald parkeren in te voeren bij onder meer Overhoeks, het Noorderkwartier en de Vogelbuurt. Dit vanwege het groeiende aantal inwoners (van 93.000 in 2016 naar 125.000 in 2025) en omdat steeds meer forensen en dagjesmensen in het stadsdeel parkeren. Dit plan moet nog wel langs belanghebbenden en het college.