Column

Hoe je genadeloos prioriteiten stelt

Column Ben Tiggelaar

Hoe zorg je ervoor dat het niet te druk wordt in je hoofd en je agenda? Ben Tiggelaar vraagt het zich deze week af.

Waarom rennen we zo hard en hebben we intussen het gevoel dat er niet genoeg uit onze handen komt? Niet alleen omdat we tijd verknoeien met onbenulligheden, maar ook omdat we te veel tijd besteden aan werk dat ‘ook best belangrijk’ is.

Volgens Tony Crabbe, schrijver van het populaire boek Nooit meer te druk, accepteren we vaak gedachteloos allerlei werk dat anderen voor ons verzinnen. Als we worden uitgenodigd voor een vergadering, dan gaan we gewoon. En de meeste e-mails die binnenkomen worden door ons netjes beantwoord. We werken onze taken af, zoals we ons bord leeg eten. Zonder ons bij elke hap af te vragen of het echt nodig is.

Maar ook als je hier wel over nadenkt, is het nog niet eenvoudig om dat te veranderen. Het voelt ongemakkelijk om collega’s uit te leggen waarom je niet naar een vergadering komt. En je weet dat sommige mensen zich beledigd voelen wanneer hun e-mail onbeantwoord blijft. Dus denken we er niet te lang over na, en voldoen aan de verwachtingen.

Niet slim, zegt Crabbe. We moeten juist heel goed nadenken over de vraag welke werkzaamheden écht belangrijk voor ons zijn en welke niet. Je moet je prioriteiten kennen. Anders blijft het altijd te druk in je hoofd en je agenda.

Crabbe heeft gelijk. Maar naast het gedachteloos verdrinken in het werk dat anderen voor je verzinnen, kun je het spoor bijster ook behoorlijk raken door je eigen prioriteitenlijstjes. Een paar weken geleden las ik een advies dat ‘superbelegger’ Warren Buffett geeft op dit gebied. Wat hij zegt is bijzonder slim.

De grootste bedreiging zijn die andere twintig dingen die óók belangrijk zijn

Buffett, 86 inmiddels, hanteert in zijn werk de avoid at all cost-regel. We moeten volgens hem heel helder bepalen wat echt telt en welke werkzaamheden ten koste van alles vermeden moeten worden.

Hoe doe je dat? De eerste twee stappen zijn niet zo revolutionair, maar wel cruciaal.

1. Stap één:Maak een lijst van 25 doelen die je in de komende jaren zou willen realiseren in je werk.

2. Stap twee:Omcirkel daarvan de vijf zaken die je het belangrijkst vindt.

En dan? Bijna iedereen denkt: ik richt me op die vijf doelen, en tussendoor doe ik wat mogelijk is voor het lijstje met die andere twintig. ‘Fout!’, zegt Buffett. Je moet het helemaal anders doen.

De tweede lijst, met de overige twintig onderwerpen, dat is je avoid at all cost-lijst. Dit is het werk dat je ten koste van alles moet vermijden. Want het probleem is niet zozeer dat we worden afgeleid door onbelangrijke dingen. De grootste bedreiging zijn die andere twintig dingen die óók belangrijk zijn. Zo versplintert onze aandacht, onze energie en onze tijd en bereiken we uiteindelijk géén van de doelen die we echt belangrijk vinden, zegt Buffett.

Bovenaan mijn takenlijst voor vandaag: het maken van de twee lijstjes van Buffett.