Recensie

Eén nieuw nummer is wat mager voor Zweedse Ghost

Metal

Het Zweedse Ghost was donderdag uitstekend in Amsterdam. Maar het optreden was helaas vrijwel identiek aan eerdere concerten in 2016 en 2015.

Niemand weet precies wie er schuilgaan achter de zilveren maskers van de Zweedse band Ghost, en dus kun je ze makkelijk vervangen door andere anoniempjes. Dat lijkt Tobias Forge, bekend als frontman Papa Emeritus III, gedacht te hebben toen hij de hele band vorig jaar de laan uit stuurde om met nieuwe ‘naamloze geesten’ verder te gaan. Heeft niemand door. Tot enkele ex-geesten Forge deze week aanklaagden, omdat hij voor eigen gewin met de financiën zou hebben geknoeid.

Gedoe dus, dat vragen oproept bij hun concert donderdagavond in de Afas Live in Amsterdam. Is deze Papa Emeritus echt een geldwolf? En wie zijn die andere lui die nu op het podium staan eigenlijk? Wat voor contracten hebben die? Hoe is de sfeer in de tourbus?

Moppersmurf

Ghost speelden al eens op Roadburn, Lowlands en Pinkpop, maakten in 2015 zeer sterke indruk in Tivoli in Utrecht, en een jaar later in de grotere 013 in Tilburg. Het occulte theater van Papa E. en z’n vrienden bleek in de nog grotere Afas Live net zo aanstekelijk, ook al was het niet uitverkocht. De vrolijke, ongevaarlijk satanische show, minder boosaardig nog dan een slechte bui van Moppersmurf, heeft dat grootse toch al, en de muziek is sterk genoeg.

Door een bezoeker gefilmd beeld van het concert van Ghost in Amsterdam:

En toch miste het optreden iets extra’s. Wie Ghost eerder zag en het dure Amsterdamse ticket liet schieten heeft in feite niks gemist: de show was bijna exact hetzelfde als voorgaande concerten, inclusief setlist en theater. Alleen een confettikanon en één nieuw nummer, ‘Square Hammer’, zijn wat mager voor de stap van Utrechtse en Tilburgse zalen naar de kolos in de hoofdstad. Hopelijk bestaan ze lang genoeg om hier met een nieuw album en een fiksere show een gedenkwaardiger concert te komen geven.