Margarine

Unilever zet merken Becel en Blue Band te koop

Levensmiddelenbedrijf Unilever gaat zijn margarinetak verkopen. Daar vallen onder meer de merken Blue Band en Becel onder. Dat heeft Unilever, tevens maker van Calvé-pindakaas, Unox-rookworst en Andrélon-shampoo, donderdagochtend bekendgemaakt. Blue Band is volgens de eigen website al sinds 1923 „hét voedingsmerk van Unilever voor alle gezinnen in Nederland”.

Het Brits-Nederlandse concern kondigde woensdag nog meer plannen aan. Unilever heeft de winstdoelstelling naar boven bijgesteld, verhoogt het dividend met 12 procent en gaat voor 5 miljard euro eigen aandelen inkopen, wat de koers opdrijft. Deze reeks maatregelen is bedoeld om de aandeelhouders tevreden te stellen. In februari dit jaar wees Unilever een overnamebod af van het Amerikaanse Kraft Heinz, maker van Heinz-ketchup. Daarna beloofde Unilever zijn strategie „grondig” te herzien om meer „waarde” te creëren voor de aandeelhouders.

Unilever-topman Paul Polman heeft het imago van een voorloper op het gebied van duurzaamheid. In het persbericht gaat het drie keer over „verantwoordelijke” groei, maar de aangekondigde plannen zijn ook erg gericht op de korte termijn. De hoop is ongewenste bieders als Kraft Heinz met deze maatregelen buiten de deur te houden. (NRC)