Kritiek op wetenschap

Geoptimaliseerde ezelsbruggetjes

Foto Getty

Raphaël de Rue reageerde (31/3) op een artikel over de Memprize-wetenschapscompetitie die wij gewonnen hebben. Deze prijs was voor de beste manier om snel woordjes te leren.

De Rue verbaasde zich dat onze inzending technieken gebruikt die hij al dertig jaar succesvol aan zijn leerlingen uitlegt. Is onze methode dan niet vernieuwend? We hebben het wiel inderdaad niet opnieuw uitgevonden, maar we hebben ook niet zomaar „oude wijn in nieuwe zakken” gedaan. De waarheid ligt in het midden.

Complexe nuances van onderzoek verdwijnen soms naar de achtergrond als ze samengevat moeten worden voor een breed publiek, in dit geval voor kinderen (NRC, De Kleine Wetenschap, 25/3). Ja, onze methode maakt inderdaad gebruik van alom bekende technieken als ezelsbruggetjes en overhoren. We combineren deze met nieuwe technologie waardoor de methode zich aan elke lerende aanpast en hem door het leerproces loodst. Het vernieuwende is dus het efficiënt combineren van bewezen leerbevorderende technieken. Hiermee is onze methode succesvoller dan andere inzendingen. Goede wetenschap bouwt voort op oude bevindingen. Onze methode volgt op jarenlang onderzoek en praktijkervaringen van docenten als De Rue.


Namens het Memprize-team van de Radboud Universiteit Nijmegen