Recensie

Capcom-klassieker frustreert alleen maar

Capcom poetst het rijke archief op. Dat begon in januari met het opnieuw uitbrengen van de eerste zes delen van de legendarische Megaman-serie, die tussen 1987 en 1993 uitkwamen voor de klassieke Nintendo 8-bit. Enige probleem was dat die remakes verschrikkelijk waren. De trage besturing en de beroerde vormgeving zorgden ervoor dat nostalgische pret veranderde in bittere teleurstelling. Sindsdien kwam Capcom ook met Ghosts ’n Goblins en 1942 op de proppen. Iets beter dan de Megaman-miskleun, maar allemaal spellen die liefdeloos overgezet werden van een antiek platform naar de mobiele apparaten van nu.

Zo ook de laatste toevoeging in dit rijtje: Wolf of the BF: Commando MOBILE, beter bekend als Commando op de Nintendo (1985). In deze militaristische game vol jaren 80-machismo moet je je schietend een weg banen door de jungle. Dat gaat wat moeilijk zonder controller met vierpuntsdruktoets. Door – met toenemende frustratie - te tikken op het scherm loop je een kant op of naar die specifieke plek. De tornado aan kogels die je tegemoet komt vanaf bruggen, uit kuilen en van rondrijdende voertuigen maakt overleven moeilijk.

De toevoeging van uitdagingen en leaderboards maakt het gebrek aan verdere visie van Capcom een beetje goed, maar een echt bevredigende retrogame-ervaring is het niet. En dat is eigenlijk van de zotte, aangezien Capcom in het verleden verantwoordelijk was voor fantastische games.