Bezos maakt vaart met ruimtetoerisme

Technologie

Amazon-oprichter Jeff Bezos steekt 1 miljard dollar per jaar in Blue Origin, het bedrijf dat ruimtereisjes aan rijke mensen wil verkopen.

Jeff Bezos spreekt met de media op het symposium in Colorado Springs, 5 april 2017. Foto Isaiah J. Downing/Reuters

Als je als rijke toerist alle exclusieve plekken op aarde bezocht hebt, dan wordt het tijd voor een reisje naar een echt adembenemende bestemming: de ruimte.

Het klinkt als science fiction, maar Jeff Bezos, de oprichter en topman van internetbedrijf Amazon, ziet brood in ruimtetoerisme voor de lucky few. Hij maakte woensdag op een symposium in Colorado bekend dat hij jaarlijks 1 miljard dollar aan Amazon-aandelen gaat verkopen om zijn ruimtevaartproject Blue Origin te financieren.

Blue Origin wil volgend jaar al de eerste betalende passagiers de ruimte insturen. Hoeveel een ticket kost is onbekend. Reizigers worden niet in een baan om de aarde gebracht maar gaan hoog genoeg (circa 100 kilometer) om gewichtloosheid te ervaren.

Adembenemend uitzicht doet de rest: de capsule krijgt extra grote ramen. In een gewoon vliegtuig zijn krappe window seats niet het meest populair. Maar als je opstijgt voor een duurbetaald tripje in de ruimte, dan wil je wel bij het raampje kunnen zitten. Het nadeel: zulke ramen moeten gemaakt worden van vuistdik en loodzwaar glas. Dat extra gewicht stelt hoge eisen aan de stuwkracht van de raket.

Betaalbare ruimtereizen

Jeff Bezos is na Bill Gates de rijkste man ter wereld, met een kapitaal van bijna 78 miljard dollar (73 miljard euro). Bezos heeft 17 procent van de aandelen in Amazon in handen. Dat bedrijf heeft op dit moment een beurswaarde van 432 miljard dollar – 50 procent meer dan een jaar geleden. Niet alleen de webwinkel maar ook Amazons webdiensten en de intelligente Echo-luidspreker hebben het aandeel Amazon omhoog gestuwd.

Bezos begon al in 2000 met Blue Origin. Hij wilde ruimtereizen betaalbaar te maken door de raket opnieuw te gebruiken – de grootste kostenpost bij een lancering. In november 2015 slaagde Blue Origin erin een raket naar de ruimte te sturen en weer op aarde te laten landen. Inmiddels is dezelfde raket vijf keer gebruikt voor lanceringen.

Nu de door overheden gesubsidieerde ruimtevaartprogramma’s stilgezet of sterk gereduceerd zijn, is de technologische vooruitgang afhankelijk van de commerciële sector.

Multimiljardairs

Bezos is niet de enige miljardair die zich op ruimtevaart stort. Tesla-topman Elon Musk leidt SpaceX, dat satellieten in een baan om de aarde brengt. SpaceX slaagde er vorige maand in een raket opnieuw te gebruiken en daarmee de kosten van een nieuwe lancering te drukken.

Musk is van plan volgend jaar twee toeristen op een reisje rondom de maan te sturen. In februari liet hij weten dat de eerste twee klanten al betaald hebben maar hij wilde niet zeggen hoeveel een retourtje maan kost. Richard Branson is de derde multimiljardair die het hogerop zoekt. Zijn Virgin Galactic vliegt naar de rand van de ruimte: de reiziger is even gewichtloos - en 200.000 dollar lichter.