Recensie

Soulwax’ eredienst voor de ravecultuur

Pop De Belgische groep Soulwax bracht Paradiso tot het kookpunt met drie drummers en een eredienst aan de ravecultuur. Er zit altijd een beetje punk in hun dansmuziek.

Oude nummers speelde Soulwax nauwelijks; de nadruk lag op het nieuwe album. Arendjan Hermsen

‘Reizend programma voor drums en machines”, noemt Soulwax de nieuwe tournee, waarop de Vlaamse deejaybroers Stephan en David Dewaele voor het eerst in dertien jaar weer een band-album presenteren. Weliswaar was er vorig jaar hun briljante soundtrack bij de film Belgica, maar daarop verplaatsten ze zich in de denkbeeldige huid van veertien verschillende bands die allemaal anders klonken. De drumsolo tijdens een seksscène in de film gaf een indicatie van de richting die de band nu inslaat.

Een gewone rockband is Soulwax allang niet meer. Op het langverwachte en in één take opgenomen album From Deewee, genoemd naar hun studio in Gent, maken de Dewaeles een drastische wending. Ze schroeven het tempo omlaag en stellen het ritme centraal. Drie drummers veroorzaken een lawine aan stampende, vurige en ook subtiele ritmes. In een meereizend laboratorium van elektronische apparatuur brengen de Dewaeles op het podium een eredienst aan de new wave, elektronica en vroege ravecultuur. Echo’s van Depeche Mode, Suicide en Kraftwerk mengen zich met de knerpende synthesizers uit de acid house. De zang van Stephan Dewaele is gedempt, ingebed in het live gespeelde danceritueel.

Wat Soulwax hier laat zien is nog nooit vertoond. Links en recht op het podium spelen twee fanatieke slagwerkers op hun opzichtige Staccato-trommels die als korte olifantsslurven de zaal in steken. De drummer in het midden brengt ze bij elkaar en samen bouwden ze een dynamisch spektakel dat in stereo door de zaal stuiterde. Oude nummers speelde Soulwax nauwelijks; de nadruk lag op tracks als ‘Masterplanned’ en ‘Transient Program for Drums and Machinery’ van het nieuwe album. Niet de liedjes maar het ritme bepaalde de sfeer.

In Paradiso kon er uit een verpletterend drumsalvo opeens een eenzame synthesizerbas opduiken, waarna het publiek als in een technoset werd meegesleept door wisselingen van sfeer en tempo. De Dewaeles kunnen dat, want in hun dagelijkse praktijk als dj-duo 2ManyDJs zijn ze gewend om onverwachte plaatjes in de mix te gooien. Er zit altijd een beetje punk in hun funk. De nummers vloeiden naadloos in elkaar, met de bekendere tracks ‘NY Excuse’ en ‘E Talking’ op het laatst. Bij een uitzinnige danceparty waarbij het tempo steeds een beetje werd opgeschroefd, eindigde Soulwax met het traag swingende ‘Goodnight Transmission’. De chilloutmuziek verzorgden ze zelf, na een uitdagend feestje dat de zaal tot het kookpunt had gebracht.