Column

Pers smult van tumult rond ‘London Fields’

Coen van Zwol

Amber Heard maakt carrière als feministisch boegbeeld. Vorig jaar ontmaskerde ze na ruim een jaar huwelijk filmster Johnny Depp als een infantiele, meppende en met geld smijtende dronkenlap op zijn retour. Selfies van Heards gekneusde gelaat maakten haar tot ‘domestic abuse survivor’.

Nu blijkt de 30-jarige Heard ook slachtoffer van seksistische pressie op de filmset. Vorige week voegde ze een eis toe aan de knoop van claims en tegenclaims rond de film London Fields. Heard verwijt producent Christopher Hanley (Spring Breakers) en diens echtgenote en scenariste Roberta het op eigen houtje toevoegen van „pornografisch materiaal” met een body double die Heard moet voorstellen. Iets met een politieagent, een arrestant en een knuppel, schijnt het. Heards ‘Nudity Rider’ – een contract dat de fijne puntjes van naakt- of seksscènes vastlegt – zou daarin niet voorzien.

Dat kan er nog wel bij voor het gedoemde London Fields, naar de cultroman van Martin Amis uit 1999 over een doodzieke schrijver wiens verknipte buurvrouw Nicola Six haar eigen moord regelt om haar 35ste verjaardag niet te halen (30ste in de film). De filmpers op het festival van Toronto maakte in september 2015 gehakt van de film. De sterren – Heard, Billy Bob Thornton, Johnny Depp in een cameo – lieten zich evenwel nergens zien en de publiekspremière werd onverwachts geschrapt toen debuterend regisseur Mathew Cullen een miljoen dollar bleek te eisen van de producers.

Ze zouden een eigen versie van London Fields onder zijn naam uitbrengen; Cullen had vooral bezwaar tegen toegevoegde montages van „9/11-springers en pornografie”. De filmproducers klaagden Cullen op hun beurt aan wegens contractbreuk. Hij zou 4,5 miljoen dollar over budget zijn gegaan en had twee deadlines om de film te voltooien gemist.

Een getroebleerde film: lastig script, chronisch geldgebrek, onervaren en onzekere regisseur, producers die daar iets te voortvarend overheen denderen. Maar toen de cast zich ook in de mêlee stortte werd het voer voor de tabloids. De inmiddels in een scheiding verwikkelde Johnny Depp bleek Amber Heard een affaire met Billy Bob Thornton op de set van London Fields te verwijten. Althans: Depp had met gevoel voor drama met zijn eigen bloed ‘Billy Bob’ en ‘Easy Amber’ op een spiegel geschreven, zo bleek in augustus vorig jaar in de rechtszaal.

De filmproducers vonden Heard juist helemaal niet gemakkelijk. Zij kwamen in november met een eis van 10 miljoen dollar omdat de actrice de film niet wilde promoten en regisseur Cullen had ingepalmd zodat hij de in het script vastgelegde naakt- en seksscènes niet opnam. Vandaar Heards tegenclaim.

Leuk voor zowel de tabloids als de serieuze filmpers, die weer kan debatteren over seksisme in Hollywood en of ‘Nudity Riders’ acteurs tegen exploitatie beschermen of juist uit de kleren dwingen. In combinatie met de algehele toegankelijkheid van porno en het belang van een lage leeftijdskeuring, verklaart die verkramptheid waarom er in Amerikaanse films nog maar zo weinig naakt is te zien en de seks zo steriel oogt. Seks geeft maar gedoe.

is filmrecensent