Duitsland wil toch snelle trein naar Eindhoven

Intercity

Duitsland ziet een snelle treinverbinding met Nederland wel zitten. Maar voor wat, hoort wat, schrijft de Duitse verkeersminister.

Station Eindhoven Foto Sash Alexnder / ANP

Duitsland is alsnog bereid om mee te werken aan een directe intercityverbinding van Eindhoven naar Düsseldorf. België en Nederland moeten het dan wel mogelijk maken dat het Duitse Ruhrgebied per goederenspoor wordt ontsloten voor de zeehavens van Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge.

Dat schrijft de Duitse Bundesminister voor Verkeer, Alexander Dobrindt, in een vertrouwelijke brief aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD). Het ministerie en de gemeente Eindhoven lobbyen al jaren tevergeefs voor die intercityverbinding.

In Duitsland moet op het traject Kaldenkirchen-Dülken het spoor verdubbeld worden. Dat vergt een investering van 105 miljoen euro. In het Bundesverkehrswegeplan 2030, het Duitse meerjarenplan voor infrastructurele projecten stond die investering zo laag op de prioriteitenlijst dat realisering niet voor 2030 te verwachten viel.

Vorig jaar juni had Schultz, vlak voor behandeling van het meerjarenplan in het Duitse parlement, haar Duitse ambtsgenoot nog schriftelijk verzocht om die spoorverdubbeling alsnog mogelijk te maken. In september toog een Tweede Kamer-delegatie naar Berlijn om op het Duitse ministerie voor Verkeer en in de Bundestag te pleiten voor die intercityverbinding, maar tot nu zonder resultaat.

Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu kon woensdag, desgevraagd, nog niet reageren omdat de inhoud van de brief niet gekend is.

IJzeren Rijn

Duitsland stelt nog een voorwaarde. Het wil dat België, Nederland en Duitsland overeenstemming bereiken over ingebruikname van de zogeheten IJzeren Rijn, een in 1991 opgeheven spoorverbinding tussen het Ruhrgebied en Antwerpen. Hergebruik is omstreden omdat de lijn dwars door woonkernen loopt.

Vlaanderen onderzoekt in opdracht van Duitsland, Nederland en België een alternatieve route die gedeeltelijk langs het IJzeren Rijn-traject loopt, maar bij Roermond afbuigt richting Venlo en Duitsland. Op die manier is zowel Antwerpen als Rotterdam ontsloten voor het Rurhgebied. De uitslag van dat onderzoek wordt nog dit jaar verwacht.

Het Duitse parlement moet de financiering van de spoorverdubbeling richting Düsseldorf overigens nog goedkeuren. In Nederland moet station Eindhoven ingrijpend verbouwd worden om die nieuwe intercityverbinding mogelijk te maken. Dat vergt een miljoeneninvestering. Spoorwegbeheerder ProRail doet onderzoek naar de exacte kosten ervan.

De intercityverbinding naar Düsseldorf maakt onderdeel uit van een investeringsplan dat de gemeente Eindhoven woensdag heeft aangeboden aan de Tweede Kamer. Dat plan vergt een investering van 10 miljard euro, waarvan het bedrijfsleven in de regio 2 miljard voor zijn rekening neemt.