autokeuringen

Brussel erkent eigen falen in ‘Dieselgate’, maar wil geen centrale toezichthouder

Er komt geen onafhankelijk EU-agentschap om nationale autokeuringsinstanties zoals het Nederlandse RDW te controleren. Het Europees Parlement heeft dinsdag een dergelijk voorstel voor een Europese toezichthouder verworpen.

De stemming was naar aanleiding van het eindrapport van de parlementscommissie Emissiemetingen in de automobielsector (EMIS). De onderzoekscommissie deed onderzoek naar de rol van de Europese Unie in ‘dieselgate’, het uitstootschandaal rond Volkswagen en andere automerken.

Het Europese Parlement nam wel de onderzoeksconclusie over dat de Commissie en de lidstaten gefaald hebben in het toezicht op autofabrikanten en de tests op stikstofoxiden (NOx). „De Commissie en de lidstaten wisten al meer dan tien jaar dat de uitstoot van stikstofoxide door dieselwagens tijdens laboratoriumtesten duidelijk verschilde met metingen op de weg”, staat in een kritisch persbericht.

Het Europees Parlement wijzigde ook een wetsontwerp van de Europese Commissie om de controles te verbeteren. Zo moet de Europese Commissie meer toezicht en bevoegdheden krijgen over nationale keuringen van de uitstoot van nieuwe auto’s. De controle van auto’s op de weg moet verbeterd worden en de Commissie moet ook zelf tests kunnen uitvoeren. Sjoemelende autofabrikanten kunnen boetes tot 30.000 euro krijgen.

Verder deed het Europees Parlement een aantal – niet bindende – aanbevelingen. Gedupeerde consumenten met vervuilende dieselauto’s moeten collectief financiële compensatie krijgen. De verantwoordelijkheid voor schadelijke uitstoot moet bij één eurocommissaris komen te liggen. De EU moet snel wetgeving aannemen over ‘emissietests in reële rijomstandigheden’. Ook moet er een centraal punt komen om nationale informatie en data over tests uit te wisselen. In mei vergaderen de EU-ministers over het toezicht op autokeuringen.