Recordaantal meldingen van lastige vliegtuigpassagiers

De inspectie noemt het wangedrag expliciet een risico voor de vliegveiligheid. Vooral van en naar Spanje gaat het vaak mis.

Een vliegtuig tijdens het opstijgen. Foto Koen van Weel/ANP

Het aantal meldingen van passagiers die de orde op een luchthaven of in het vliegtuig verstoren, heeft in 2016 een recordhoogte bereikt, maakte de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dinsdag bekend. Afgelopen jaar ontvingen de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen 985 meldingen. In 2015 werd nog 723 keer melding gedaan van een lastige passagier.

De ILT noemt het wangedrag expliciet een risico voor de vliegveiligheid, afgezien van het feit dat het overlast geeft voor andere passagiers en personeel. Uit de meldingen blijkt dat veel wangedrag bestaat uit het niet opvolgen van aanwijzingen van het personeel, volgens de ILT.

In 2016 was bij veertien meldingen sprake van een directe impact op de vlucht, bijvoorbeeld door het terugkeren naar de gate na het taxiën. In drie gevallen moest het vliegtuig na het opstijgen uitwijken naar een andere luchthaven of terugkeren.

Pilotenvakbond VNV en FNV Luchtvaart pleiten in een uitzending van Brandpunt dinsdagavond voor een Europese zwarte lijst voor passagiers die zich ernstig misdragen in het vliegtuig. Tegen Brandpunt zegt Zakaria Boufangacha van de FNV:

“Het kan zo zijn dat je een vliegverbod hebt bij de KLM en vervolgens de volgende dag een reis maakt met een andere maatschappij. Dat heeft weinig effect.”

Ook moet luchthaven Schiphol zijn verantwoordelijkheid nemen als het gaat om alcoholbeleid, vinden Joost van Doesburg van de VNV en Boufangacha.

Roken en alcohol

In veel gevallen, 36 procent, wordt de overlast veroorzaakt door roken. Ongeveer eenzelfde aantal keer, 35 procent, is alcoholgebruik de oorzaak van de overlast geweest. Het overige deel, 29 procent, wordt het verbaal of fysiek geweld als overlastgevend gemeld. Vaak is een overlap tussen de soorten gedrag.

Overlast komt het vaakst voor op middenlange- en langeafstandsvluchten, en het vaakst op vluchten van en naar Spanje (samen 100 keer). Vooral bij de langeafstandsvluchten is roken veelvuldig de oorzaak van de overlast, namelijk ruim 200 keer afgelopen jaar. In vluchten naar het Verenigd Koninkrijk is gemiddeld vaker sprake van drankgebruik als overlastgever.

Vorig jaar berekenden onderzoekers dat de aanwezigheid van een businessclass de kans op een onhandelbare passagier even sterk vergrootte als een vertraging van negen en een half uur. Air rage komt veel vaker voor in vliegtuigen die verdeeld zijn in businessclass en economyclass dan in vliegtuigen die maar over één klasse beschikken. Die kans halveerde in vliegtuigen waar de economyclass-passagiers in het midden van het vliegtuig aan boord kwamen en dus niet door de businessclass hoefden lopen tijdens het boarden.