Recensie

Beethovens contrasten krijgen de ruimte

Mount Everest beklimmen zonder zuurstofmasker, dat doen koren wanneer ze Beethovens Missa Solemnis zingen, stelde dirigent John Eliot Gardiner. Met één simpele vergelijking vatte hij deze muziek treffend samen. Zowel in dit werk als op de flanken van het dak van de aarde kan het stormen en muisstil zijn. Hemel en hel liggen naast elkaar.

Dirigent Daniel Reuss geeft de contrasten alle ruimte met vier uitgesproken solisten, koor en orkest. In hoop en wanhoop zoekt Beethoven naar God. En evenals in het Bijbelboek Koningen schuilt God - en de kracht van de muziek - niet in de storm, de aardbeving of het vuur, maar in een fluisterende bries. Reuss, Cappella Amsterdam en het Orkest van de Achttiende Eeuw blijken de laatste jaren een gouden combinatie. Wie dat wil ervaren, kan komende week naar hun vertolking van Bachs Johannes-Passion in Rotterdam, Utrecht en Amsterdam.

Het hele stuk werd bij AVROTROS uitgevoerd, en is terug te zien: