De Mol breidt belang in TMG verder uit

Talpa heeft nu 28,70 procent. De Mol is kansloos tegen het Mediahuis en de familie Van Puijenbroek, die 60 procent hebben.

John de Mol geeft de strijd om TMG niet op. Foto Sander Koning/ANP

Talpa van mediamiljardair John de Mol heeft zijn belang in Telegraaf Media Groep (TMG) opnieuw uitgebreid. Talpa heeft nu 28,70 procent in handen, maakt het bedrijf maandag bekend.

Talpa heeft 794.296 certificaten TMG gekocht voor een gemiddelde prijs van 6,449 euro per stuk. Het Belgische Mediahuis en de Brabantse familie Van Puijenbroek bezitten samen 60 procent.

Overnamestrijd

Talpa is sinds enkele weken verwikkeld in een overnamestrijd met het Mediahuis - onder meer eigenaar van NRC - en familie Van Puijenbroek, met als inzet TMG, uitgever van De Telegraaf. TMG en het Mediahuis bereikten vorig maand een akkoord van 6 euro per aandeel. De redactieraad van De Telegraaf riep De Mol vervolgens op de strijd om TMG op te geven.

De Mol lijkt dat echter niet van plan: hij verhoogde eerder het bod naar 6,50 euro per aandeel. De laatste weken breidt Talpa ook zijn belang in TMG steeds verder uit. In januari had Talpa nog maar 20 procent van de aandelen, maar inmiddels heeft het dus 28,70 procent in handen.

NRC-redacteuren Teri van der Heijden en Joris Kooiman schreven eerder over het doorzetten van De Mol:

“Mogelijk wil De Mol in ruil voor zijn TMG-aandelen een aantrekkelijke deal sluiten over die bedrijfsonderdelen. Daarbij valt te denken aan een overname of een voor hem gunstige verdeling van rechten en eigendom. Hoe groter het TMG-belang van De Mol, hoe steviger zijn positie straks in die onderhandelingen.”