Elke week een andere sport- instructeur

De millennial die zin heeft om af en toe te sporten, maar nergens aan vast wil zitten. Dat is de ene doelgroep waar het sportieve online platform The Fittery zich op richt. De andere is de toerist. Omdat oprichter Pim Mante (22) gelooft dat de moderne reiziger lokale ervaringen op wil doen. En dat weg van huis zijn niet betekent dat de vaste sportroutine losgelaten moet worden.

Mante kwam samen met compagnon Lieke Remmelts (27) op dit idee. Remmelts was gefrustreerd omdat ze vastzat aan een inflexibel abonnement op haar wekelijkse pilatesles. Dit vaste rooster paste niet bij haar veranderlijke ritme.

The Fittery werd in vorig jaar april gelanceerd in Rotterdam. Het is een platform dat werkt als een marktplaats waar eenpitters hun groepslessen aanbieden. Op deze manier kunnen zij de lege plekken in hun vaste groep eenvoudig opvullen. Remmelts: „Eigenlijk is het een uit de hand gelopen idee. Blijkbaar delen anderen onze frustratie ook.”

Sportende Rotterdammers die iets willen uitproberen, kopen een lesje yoga, pilates, crosstraining, kickboxing, bootcamp of hoopdance. Zij betalen per les gemiddeld zo’n tien euro. Een eenmalige transactie waarbij het lesgeld direct doorstroomt naar de trainer. Wel rekent Mante een marge van tien procent op het lesgeld. Omzet die volgens hem direct in het bedrijf wordt geïnvesteerd.

„Het kost ons vooral onze eigen tijd. We begonnen The Fittery zonder investeerders en met lage opstartkosten, omdat we de kennis en vaardigheden in huis hadden om het platform te kunnen ontwikkelen,” aldus Mante.

Mante werkt samen met een ontwerper en een programmeur die hij van de studie kent. Mante studeert nog steeds en heeft een bijbaan bij CoolBlue. Remmelts werkt daarnaast bij een online merkenbureau.

De bedoeling is om The Fittery uit te breiden naar de rest van Nederland en daarna de grens over te gaan. Op dit moment zijn ze in gesprek met hotels zonder sportfaciliteiten, over een mogelijke samenwerking. Een nieuwe website volgt, ook in het Engels.