Bondsdag stemt in met tolheffing op snelweg

Duitsland

Bestuurders van personenauto’s moeten vanaf 2019 tolheffing betalen als ze gebruik maken van de Duitse snelwegen. De Bondsdag stemde vrijdag in meerderheid voor het plan dat in het buitenland omstreden is omdat het discriminerend zou werken. Oostenrijk reageerde direct door een gang naar de rechter aan te kondigen, Nederland overweegt stappen.

Het plan werd vorig jaar nog tegengehouden door de Europese Commissie, omdat het in strijd zou zijn met het EU-recht. Aanvankelijk was het idee dat de tolheffing alleen voor personenauto’s uit het buitenland zou gelden. Toen die maatregel als discriminerend werd aangemerkt, ging verkeersminister Dobrindt (CSU) met Brussel om tafel om tot een oplossing te komen.

Als uitkomst werd ervoor gekozen de nieuwe belasting ook voor Duitsers te laten gelden. Zij krijgen echter compensatie in de vorm van een lagere motorrijtuigenbelasting. Wel is met de EU afgesproken dat auto’s met een ‘schone motor’ (die een geringe uitstoot van schadelijk stoffen vertonen) worden bevoordeeld. Een vignet voor tien dagen zal, afhankelijk van de cilinderinhoud en uitstoot van de auto, tussen de 2,50 en 20 euro gaan kosten.

Het idee is ook in Duitsland niet onomstreden. Linkse partijen zijn bang dat bezitters van oude, vervuilende modellen duurder uit zijn dan bezitters van nieuwe, schonere auto’s. Bovendien is bondskanselier Merkel geen voorstander van het plan, maar wil ze hiermee vooral zusterpartij CSU gunstig stemmen. De relatie tussen de CDU en CSU staat onder druk sinds Merkel, tegen de wil van de CSU, in 2015 de Duitse grenzen openstelde voor vluchtelingen.