Goed kijken loont: vier designs waarvan de details uitblinken

Design zit ‘m vaak in de details. Slim, doordacht, uniek – het detail maakt het ontwerp.

Foto's Eddo Hartmann, productie Yasemin Bagci / NRC
  1. Ready made curtain van Ronan & Erwan Bouroullec

    Hoe fijn zou het zijn als je een gordijn gewoon op maat kon knippen? Met deze gedachte ontwierpen de Franse broers Ronan en Erwan Bouroullec voor het Deense stoffenmerk Kvadrat een revolutionair gordijnsysteem. De Ready Made Curtain-kit bestaat uit een koord, twee houten bevestigingsblokjes, een handvol knijpers en een stevige (semi-)transparante stof van Kvadrat.

    De schoonheid van het ontwerp zit in de ogenschijnlijke eenvoud. Om de stof op de juiste lengte te krijgen zet je simpelweg de schaar erin. De hi-tech stof is zo gemaakt dat je gegarandeerd een scherpe snede zonder rafels krijgt. Om het koord te spannen draai je aan de ronde knop op de bevestigingsblokjes. Het gordijn hang je op aan ultraslanke knijpers die, anders dan een gewone wasknijper, met kleine pinnetjes door de stof heen prikken, waardoor je het gordijn niet zomaar omlaag trekt.

    Om het er simpel en strak uit te laten zien is een heleboel ingenieurskunst nodig. Niets ziet er immers treuriger uit dan een scheefgezakt of loslatend gordijn. De Bouroullec-broers hebben alleen al voor de knijper tientallen prototypes gemaakt. Met dit ontwerp hebben ze gordijnen, een ingeslapen productcategorie, bevrijd van stalen rails en stoffige plooien.

  2. Cave tent van Thorsten Frackenpohl & André Poulheim

    Je kunt nu kamperen in een ultralicht architec­tonisch meesterwerk. De Cave van het Duitse outdoormerk Heimplanet doet denken aan de geodetische koepels van de beroemde architect Richard Buckminster Fuller. In een ruig landschap is de uitstraling van dit futuristische tentje sensationeel. Je krijgt zin om er vreemde planeten mee te ontdekken.

    De oprichters van Heimplanet, Stefan Claus en Stefan Schulze Dieckhoff, kregen het idee voor deze lichte, sterke, opblaasbare tent tijdens een surfvakantie met beroerd weer. De industrieel ontwerpers die de tent vervolgens ontwikkelden tot een functioneel product, Thorsten Frackenpohl en André Poulheim, werden geïnspireerd door de vliegers van kitesurfers.

    Zulke kites hebben een opblaasbaar frame dat blijft drijven en ook bij de hardste windvlagen zijn vorm behoudt. De tweepersoons Cave heeft een vergelijkbaar opblaasbaar ‘exoskelet’, waaraan het tentdoek is opgehangen. Dit is het cruciale detail van het ontwerp: het aaneengesloten raamwerk van opblaasbare buizen. Hierdoor richt de tent zich in één minuut pompen zelf op. Nooit meer klooien met stokken dus. Nieuw is een opblaasbare tent niet, de Nederlandse firma Karsten Tenten uit Zwaag produceert al ruim drie decennia tenten met luchtbuizen. Deze staan bekend als oerstevig, maar zijn aanzienlijk zwaarder dan de Cave tent van Heimplanet, die minder dan vijf kilo weegt.

  3. Hiroshima chair van Naoto Fukasawa

    Deze stoel lijkt uit één blok hout gesneden. De verbindingen in het hout, zoals tussen frame en leuning, zijn zo verfijnd dat je ze niet voelt. Ze zijn alleen van dichtbij te zien door het verschil in richting van de nerven. Het ontwerp van de Hiroshima stoel is van Naoto Fukasawa, een Japanner die onder meer beroemd werd door zijn werk voor het minimalistische Japanse warenhuis Muji. Hij wilde een stoel maken die comfortabel is, ongeacht hoe lang je erin zit. De glooiende vormen zijn gedicteerd door de kleine bewegingen en verschuivingen van de zittende mens. Hierdoor dwingt deze stoel je niet om in een vaste houding te zitten.

    Meubelfabrikant Maruni is gespecialiseerd in industrieel geproduceerde houten meubels die met de hand worden afgewerkt. In de fabriek in de Japanse stad Hiroshima vijlen, frezen en snijden computergestuurde machines de vormen van de stoel uit stukken beuken- of eikenhout. Vervolgens worden door ambachtslieden alle onderdelen naadloos verbonden en handmatig geschuurd, met eindeloos geduld. Het resultaat is een stoel waar je niet alleen in maar ook aan wilt zitten.

  4. Find me-lamp van Jorge Herrera

    ‘Find me’ is de spion onder de lampen. Ze houdt zich schuil in een klein gaatje in het plafond en schijnt onopvallend naar beneden. Als het nodig is, laat ze zich zakken en werpt ze haar licht in elk denkbare richting. De Spaanse ontwerper Jorge Herrera bedacht voor lichtmerk Flos een LED-spot die twee gedaantes kan aannemen. ‘Find me’ transformeert van een bescheiden plafondlamp in een spot die je kunt roteren en kantelen. Een alledaags armatuur wordt zo een James Bond-achtig gadget. Het allesbepalende detail is de uitsparing in de aluminium behuizing. Hierdoor kan de lamp, eenmaal gezakt uit haar schuilplaats, horizontaal knikken. In uitgeklapte stand oogt ze als een ultra-elegante beveiligingscamera, een nieuwsgierig aagje dat in het plafond woont. De lamp komt het beste tot z’n recht in een rijtje soortgenoten in verschillende standen. Het ontwerp is ideaal voor galeries en musea die vaak van opstelling wisselen, hoge eisen stellen aan belichting en hun inrichting zo minimalistisch mogelijk willen houden. Of voor particuliere huizenbezitters die graag willen dat hun huis op een galerie, museum of een geheim hoofdkwartier van een filmschurk lijkt. Herrera kreeg voor zijn ‘Find me’ de Red Dot Design Award.

    • Ebele Wybenga