Longreads

Heet je niet Enzo Knol? Zie dan maar rond te komen

Lang niet alle vloggers kunnen leven van hun video’s, maar tijd voor een bijbaan hebben ze niet. Een longread van Fusion maakt inzichtelijk hoe dat komt.

Thomas, Giel en Steven van StukTV. Foto YouTube

Stel je voor: je ploft na een middag shoppen neer op een terras in een willekeurige stad in Nederland. Er komt al snel een serveerder op je af om de bestelling op te nemen. Tot je verbazing kijk je in het gezicht van vlogger Enzo Knol. Of Laura Ponticorvo. Of de jongens van StukTV.

Deze bekende Nederlandse vloggers kunnen goed rondkomen van het filmen van hun dagelijks leven, en zullen dus geen bijbaantje hoeven nemen voor extra verdiensten. Toch is het voor minder bekende vloggers (die overigens wel veel volgers kunnen hebben) een heel ander verhaal. Zij komen maar moeilijk rond.

YouTube-economie

In een boeiende longread van Fusion is te lezen hoe dat komt. Vloggers in de middenmoot hebben volgers die dagelijks een video verwachten, maar verdienen te weinig aan die video’s om rond te komen.

Auteur van de longread, de Amerikaanse Gaby Dunn, spreekt uit ervaring. Ze heeft zelf een YouTube-kanaal (500.000 volgers) met een vriendin. Ze verdienen nauwelijks geld, omdat adverteerders vinden dat ze te weinig volgers hebben, en volgers denken dat ze te veel verdienen om donaties nodig te hebben. Dat toegeven is hetzelfde als falen. Ook is de concurrentie volgens Dunn moordend. Ze schrijft:

“Iedereen kan via YouTube een beroemdheid worden, miljoenen anderen staan in de rij voor jouw publiek.”

Daarnaast hebben de vloggers nog een andere onzekerheid: wat doen volgers als ze merken dat vloggers niet alleen kunnen leven van gamen, make-up, koken en vakanties? En dat het tijdsoffer dat zij brengen voor hun YouTubekanaal leidt tot geldproblemen en stress?

Reclame

Vloggers halen hoofdzakelijk inkomsten uit het maken van reclame voor bedrijven in hun vlogs. Maar het maken van promotievideo’s voor bedrijven is niet zonder risico, want het kan veel volgers kosten. Zo kregen Nederlandse vloggers kritiek omdat zij reclame maakten voor ongezonde producten. Vloggers met meer volgers of meer views kunnen dat risico eerder nemen dan vloggers met een kleiner bereik.

Hoe vloggers in Amerika omgaan met dit probleem, lees je in de longread ‘Get rich or die vlogging: The sad economics of internet fame’ van Fusion (Leestijd: 12 minuten, lengte: 3.000 woorden)
    • Heleen Gorris