Dagbladen verliezen papieren abonnees, maar winnen digitale lezers

Foto ANP

De papieren oplage van alle Nederlandse dagbladen is in 2016 verder gedaald, terwijl bij nagenoeg alle titels de digitale oplage juist steeg. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde jaarcijfers van de stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). Daarbij worden de gemiddelden over 2016 vergeleken met die over 2015.

NRC Handelsblad verloor 5,1 procent op papier, maar zag een stijging van 51 procent in digitale abonnementen, waardoor de oplage gemiddeld 8 procent hoger lag dan in 2015. Bij nrc.next ging de papieren oplage 6,5 procent omlaag, terwijl digitaal 22 procent steeg; in totaal was de betaalde oplage daardoor 2,9 hoger dan een jaar eerder. Bij elkaar was de oplage van NRC Media in 2016 7,1 procent hoger dan in 2015.

Lees ook: Stevige digitale stijging van NRC maakt daling papier ruimschoots goed, blog NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch (8 februari 2017).

De grootste daler op papier was De Telegraaf, die 8 procent kwijtraakte (34.000 abonnees) en uitkwam op een oplage van 382.089. De Telegraaf is nog wel de grootste krant van Nederland, maar het AD kruipt dichterbij – daar daalde het aantal papieren abonnementen met 19.000.

Het Financieele Dagblad noteerde juist een minieme daling – van 46.741 naar 46.420 – terwijl de zakenkrant digitaal juist het hardst groeide: er kwam bijna 16 procent bij, tot een totaal van 68.646 abonnees. Het FD was in 2011 het eerste landelijke dagblad dat een betaalmuur op de site introduceerde.

De Volkskrant (+ 2,7 procent) en Trouw (+ 2,2 procent) stegen alles bij elkaar ook; De Telegraaf (- 6,2 procent) en AD (- 5,1 procent) zagen hun totale oplages dalen.

Het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad waren de enige twee dagbladen die zowel hun papieren als digitale oplage zagen teruglopen.

Tot 2015 kwamen de oplagecijfers van Het Oplage Instituut (HOI), opgericht in 1998 om adverteerders inzicht te geven in betrouwbare oplagecijfers van kranten en tijdschriften. Twee jaar geleden fuseerden HOI en NOM.