Recensie

Eerwraak in een nieuwe context

De actualiteit geeft een interessante meerwaarde, aan Noces, over de 18-jarige Zahira. Tegelijkertijd legt de achtbaan van ellende ook een iets te zware last op de film.

Films bestaan niet in het luchtledige, maar soms drukt de actualiteit ze een wel erg zware last op de schouders. Neem Noces, de derde film van de Belgische regisseur Stephan Streker. Als hij twee jaar geleden was uitgekomen, was het een keurig sociaal bewogen melodrama geweest in de school van Joachim Lafosse en Jacques Audiard. Het waargebeurde eerwraakthema in een Belgisch-Pakistaans gezin had je doen nadenken over de rol van religie en tribalisme in een multiculturele omgeving.

Lees ook het interview met regisseur Stephan Streker: ‘Ik zeg altijd: praat met elkaar! Communiceer!’

Maar een jaar na de aanslagen in Brussel fungeert de film ook als een venster op gesloten islamitische gemeenschappen, en hoop je er aanwijzingen in te vinden waarom mensen elkaar uit naam van religie zulke vreselijke dingen aandoen. Niet de film is veranderd, maar de maatschappij en de toeschouwer.

Dat geeft een extra laag, een interessante meerwaarde, aan deze film over de 18-jarige Zahira die zwanger raakt, abortus moet plegen, door haar vriendje in de steek wordt gelaten en door haar familie wordt uitgehuwelijkt. Tegelijkertijd legt de achtbaan van ellende die over de hele familie dendert ook een iets te zware last op de film. Er wordt zo veel aangestipt, dat er veel meer nuance nodig is dan de film kan bieden. Het echte nadenken over Noces begint pas na afloop.

    • Dana Linssen