Booking.com moet stoppen met reizen Turkije

Dat bepaalde een Turkse rechter op woensdag. Turkse klanten kunnen nu geen reizen meer boeken bij accommodaties in het land.

Foto Lex van Lieshout/ANP

De Nederlandse reisorganisatie Booking.com moet stoppen met het aanbieden van reizen naar Turkije. Dat bepaalde een hof in Istanbul op woensdag, meldt de Turkse krant Hurriyet.

Het gaat om een “voorzorgsmaatregel” die in ieder geval gedurende de nog lopende zaak van kracht zal zijn. TURSAB, een belangenorganisatie van Turkse reisorganisaties heeft een rechtszaak tegen het bedrijf aangespannen omdat het zich schuldig zou maken aan oneerlijke concurrentie. Het bedrijf zou hoteleigenaren in Turkije verbieden om hun kamers voor lagere prijzen buiten de site van het boekingsbedrijf aan te bieden.

Volgens Booking.com heeft het verbod echter “op geen enkele manier te maken met het onderzoek van Turkse concurrentieautoriteiten”. Het gaat volgens het bedrijf alleen om de vraag of Booking.com wel of geen reisvergunning nodig heeft bij het aanbieden van diensten in het land.

De uitspraak heeft geen gevolgen voor reizen die al via Booking.com geboekt zijn, zei de secretaris-generaal van de belangenorganisatie tegen Hurriyet. Het gaat alleen om het boeken van accommodaties in Turkije door Turken: het blijft mogelijk om elders en vanuit Turkije een reis te boeken. “De uitspraak van de Turkse rechter heeft geen gevolgen voor Nederlandse consumenten”, aldus Booking.com.

Eerder moest het bedrijf van de mededingingsautoriteit in Turkije een boete van 2,5 miljoen Turkse lira betalen, wat neerkomt op meer dan 600.000 euro. Ook die zaak was door TURSAB aangespannen.

Booking.com onderhoudt contacten met meer dan 12 duizend aanbieders in Turkije, aldus het bedrijf. De reisorganisatie is marktleider in Nederland op het gebied van online hotelboekingen.

Booking.com

“Wij zijn het oneens met de uitspraak van de Turkse rechtbank en zullen in beroep gaan”, reageert Booking.com. “Als e-commercebedrijf zijn wij ervan overtuigd dat we een bijdrage leveren aan een gezonde concurrentie in de markt door Turkse consumenten een transparant en gemakkelijk platform te bieden om accommodaties over de hele wereld te vergelijken en te boeken.”

Het bedrijf werd al vaker onder de loep genomen door internationale mededingingsautoriteiten op basis van soortgelijke klachten over afspraken met hoteliers. Het werd in 2014 onderzocht door de Europese Commissie omdat de strenge prijsafspraken met hoteleigenaren in Frankrijk, Zweden en Italië mogelijk marktverstorend zouden kunnen werken. Booking.com heeft toen de regels aangepast. Ook kwam het in 2015 in aanvaring met de Duitse kartelautoriteit over regels die hoteliers verplichtten om beschikbare kamers alleen op de site van het bedrijf aan te bieden.

Oorspronkelijk stond hier vermeld dat het voor alle klanten van Booking.com tijdelijk onmogelijk is om reizen naar Turkije te boeken. Het gaat echter alleen om Turkse klanten.

    • Len Maessen