Sluiting Schipholtunnel leidt ook dinsdag tot drukke avondspits

In de tunnel woedde maandag een brand. Rijkswaterstaat herstelt momenteel beschadigde technische systemen.

De Schipholtunnel. Foto Jeroen Jumelet/ANP

Rond Amsterdam heeft de avondspits opnieuw grote hinder ondervonden van de tijdelijke sluiting van de Schipholtunnel. Die zou eigenlijk dinsdagmiddag weer open gaan, maar blijft volgens Rijkswaterstaat tot zeker woensdag buiten gebruik. Het herstel aan de technische systemen, na een brand maandag, duurt langer dan gedacht.

Verkeer dat via Schiphol westwaarts wil, moest daarom omrijden via de A2, A12 en de A4. Dat leidde volgens de ANWB lange files. Op de A2 stond tussen Amstel Business Park op het hoogtepunt vijftien kilometer file, wat leidde tot vertraging van een uur. Ook maandag ontstonden op deze wegen grote files .

Twitter avatar ANWBverkeer ANWBverkeer Slecht nieuws: #A4 Amsterdam ► Den Haag gaat helemaal NIET open voor de avondspits. Ventilatoren #Schipholtunnel doen het niet.
Twitter avatar ANWBverkeer ANWBverkeer De drukte rond Amsterdam, #Schipholtunnel blijft dicht: https://t.co/0zNHhJCAjK

Brand

De brand woedde woedde maandagmiddag in een middenbuis van de tunnel. De schachten waar het verkeer doorheen rijdt raakten daarbij niet beschadigd, ook zijn installaties voor camerabewaking en licht, uitgevallen. Die zijn hersteld door Rijkswaterstaat, maar de ventilatoren in de tunnel bleken bij een laatste test nog niet te werken.

Rijkswaterstaat blijft de komende uren doorwerken aan herstel van de technische systemen zodat woensdag voor de ochtendspits twee rijkstroken geopend kunnen worden. De andere vier rijbanen blijven dicht tot de herstelwerkzaamheden na de brand van maandag zijn afgerond. Dat duurt waarschijnlijk nog enkele dagen.

De tunnelbuizen in de richting van Amsterdam zijn wel gewoon open. Beide buizen functioneren namelijk onafhankelijk van elkaar. De afritten van de A9 naar de A4 blijven dicht voorlopig. Het verkeer wordt ter plaatse omgeleid, zodat de verkeersdruk op de twee banen in de tunnel beperkt blijft.

    • Jorg Leijten