Picnic wil als melkboer heel Nederland door

Bezorging

Als een melkboer bezorgt Picnic boodschappen. Na flinke investeringen hoopt het dat in heel Nederland te gaan doen.

Foto Bram Petraeus

De melkboer, daar vergelijkt supermarkt-app Picnic zichzelf mee. Dat is niet zo vreemd: net als de melkboer brengt Picnic boodschappen aan huis, via een vaste route. Maar waar de melkboer uit het straatbeeld verdween, kun je de witte, elektrische karretjes van Picnic op steeds meer plekken in Nederland tegenkomen.

En als het aan de Picnic ligt zal dat alleen maar toenemen. Dinsdag maakte het bedrijf, dat 1,5 jaar geleden begon met bezorgen in Amersfoort, bekend 100 miljoen euro aan investeringen opgehaald te hebben bij vier grote Nederlandse familiefondsen. Die verwerven daarmee een mindersheidsbelang in Picnic. Het gaat om NPM Capital en drie beleggingsfondsen die al eerder geld in Picnic stopten: De Hoge Dennen, Hoyberg en Finci. Die laatste is het fonds van de familie achter supermarktketen Boni, waarmee Picnic samenwerkt.

Meer karretjes

Met het geld wil het bedrijf, dat volgens eigen cijfers nu zo’n 30.000 klanten heeft, uitbreiden. Het wil meer karretjes en bezorgers, en meer plekken in Nederland van waaruit boodschappen gesorteerd en gedistribueerd worden. Onlangs werd al een nieuw distributiecentrum geopend in Utrecht, in navolging op de eerste in Nijkerk.

De markt voor online boodschappen groeit, niet alleen voor Picnic. In 2016 werd 2,9 procent van de supermarktuitgaven (in totaal 36 miljard euro) online gedaan, blijkt uit cijfers van het economisch bureau van ABN Amro. Een jaar eerder was dat nog 1,6 procent. De bank verwacht dat dit de komende jaren nog flink toeneemt, naar 9 procent in 2025.

De onbetwiste marktleider in online boodschappen is nog altijd Albert Heijn, die zo’n 70 procent van de online markt in handen heeft, schat Henk Hofstede van ABN. Daarna volgt supermarktbedrijf Jumbo. Op dit moment is Picnic, omzet 30 miljoen euro, nog maar op een beperkt aantal plaatsen in Nederland te gebruiken, zoals Utrecht, Soest en Almere. Volgende maand volgen onder meer Ede, Veenendaal en Delft.

Picnic bezorgt vanaf 25 euro en rekent geen bezorgkosten. Om prijzen te drukken kiest het daarom voor vaste routes op vaste tijden (het ‘busmodel’ noemt Michiel Muller van Picnic dat), in plaats van bezorgers die de hele dag van hot naar her rijden (‘het taximodel’). Bij genoeg animo volgen nieuwe routes. In de tussentijd staan aspirantklanten op een wachtlijst. Daarnaast zegt Picnic prijzen laag te kunnen houden omdat het geen winkels heeft en een relatief klein assortiment. Of zoals Picnic het formuleert: „We hebben geen vijftien soorten tomaten, maar zeven.”

Het streven, aldus Muller, is om binnen een paar jaar in heel Nederland boodschappen te bezorgen. Al nuanceert hij dat ook meteen, want waarschijnlijk is bezorgen op élk plattelandsadres niet mogelijk. Daar komt de bezorgroute niet vol. Dat wordt te duur.

    • Geertje Tuenter