Recensie

Na 40 jaar is de Hitkrant nu een overbodig popblad

Hitkrant

Wie celebs en sterren wil volgen, heeft geen papieren tijdschrift meer nodig. Deze dinsdag verschijnt na 40 jaar de laatste Hitkrant.

Ooit gehoord van Marcus & Martinus? Van Dua Lipa? Van Cheat Codes?

Wie door de nieuwste Hitkrant bladert, wordt pijnlijk geconfronteerd met zijn leeftijd. Ruim twintig posters met nieuwe sterren. Alleen die van Justin Bieber, Rihanna, en Beyoncé zijn eenvoudig te herkennen. Dat moet de redactie van dit jubileumnummer ook hebben beseft. Op de cover staan „celebs en sterren” uit 40 jaar Hitkrant. Vraag aan de lezer: „Hoeveel artiesten ken jij van de cover? En je moeder of je vader?”

Deze dinsdag verschijnt de laatste Hitkrant. Hoewel de website blijft bestaan en er zes keer per jaar een postereditie in de winkel komt te liggen, stopt het tweewekelijkse blad. De oplage daalde de laatste jaren rap naar 16.000; het blad had nog 3.500 abonnees. Je kunt het leven van sterren tenslotte ook via Instagram volgen.

Het broertje van Oor

Het rijk geïllustreerde muziekblad begon in 1977 als opvolger van de gratis Nationale Hitparade Krant en als broertje van Muziekkrant Oor. De Oor-uitgever, Keihard & Swingend, wilde een populair popblad voor een breed publiek, om de uitgeverij meer financiële armslag te geven. De Hitkrant was voor de tieners die te jong waren voor Oor, meer op de hits gericht dan op de serieuze popmuziek.

De huisfotograaf van de Hitkrant: ‘De hitkrantredactie werd als een wespennest’

De hitlijsten, de songteksten en de posters waren belangrijke ingrediënten van de Hitkrant. In het eerste jaar – waarin Queen de Hitkrant Populariteitspoll won – liep het blad nog niet goed, met 30.000 exemplaren, maar in 1979 was de oplage naar 75.000 geschoten, vooral dankzij de musicalfilm Grease. Week na week stonden hoofdrolspelers John Travolta en Olivia Newton John op de poster.

De Hitkrant was in de jaren tachtig verreweg het populairste popblad. De hoogste oplage haalde het blad in 1987: 80.000. Hitkrant heeft in veertig jaar tijd heel wat concurrenten achter zich gelaten: Popfoto, Muziek Expres, Muziek Parade en Break-Out! Uitgeverij Keihard & Swingend verkocht het blad aan Elsevier, dat het weer verkocht aan de Telegraaf Tijdschriften Groep (nu TMG). De laatste jaren was het blad van ZPRESS Young.

Wie door het laatste nummer bladert, ziet een tijdschrift dat met zijn tijd is meegegaan. De sterren van nu zijn natuurlijk anders, maar de Hitkrant richt zich nu ook nadrukkelijk op meisjes van twaalf tot zestien jaar. Behalve over popsterren gaat het over acteurs, Netflix-sterren en YouTubers. De teksten zijn een mengeling van Nederlands en Engels. Zo stelde de Hitkrant veertig vragen Ariana Grande. Over haar „love life” zegt de zangeres: „Mac en ik respecteren elkaars feelings.” Over haar succes: „Als little girl kon ik alleen maar dromen van zo’n carrière.” En over haar looks: „Ik kan niet zonder mijn ponytail. Ook voor ik famous werd, was dit mijn favo hairdo.”

Nostalgisch wordt het bij de „beauty hacks” – tips zoals je ze al jaren in vrijwel ieder meidenblad vindt. Dit keer dan geen maskers van geprakte banaan met mayonaise, maar tips hoe je nagellak verwijdert, een gebroken lipstick lijmt. En voor wie overmatig zweet: plak een inlegkruisje onder je oksels… Verder: een kwartet (met categorieën als „sexy sixpacks”), een verzameling mannen van (ruim) veertig die er „ondanks hun leeftijd” nog gorgeous uitzien (Pharrell Williams en David Beckham).

En uiteraard een seksquiz, in de vorm van feiten en fabels. Nu maar hopen dat lezers die twijfelen bij stellingen als: ‘Je kunt een soa krijgen van een toiletbril’, of ‘Pas op met een jacuzzi, want je kunt er zwanger van raken’ - het juiste antwoord op de website zullen nazoeken.