Met de lichten lijkt niets mis, toch vielen er twee doden op de overweg

Ongeluk op spoorwegovergang

De trein naar Leeuwarden botste op een auto die van een boerenerf af reed. Daar waren peuters naar jonge lammetjes wezen kijken.

Foto Catrinus van der Veen/ANP

Hij had direct door dat het goed mis was. Veehouder Hendrik Sijtsma uit Harlingen had net afscheid genomen van 23 peuters met hun ouders en begeleiders. Die hadden maandagmorgen in zijn stal de pasgeboren lammetjes en kalfjes bewonderd. „Normaal gesproken zeg ik nog ‘tink erom’ [denk erom, red.], maar nu niet.” Hij zwijgt en staart even voor zich uit. Sijtsma, een grote man met een blauwgeblokt overhemd en spijkerbroek, staat op een steenworp afstand van zijn boerderij. Zo’n 200 meter verderop staat de Arrivatrein verlaten op het spoorlijntje Harlingen-Leeuwarden. Een grote grijper tilt de restanten van de aangereden personenauto omhoog. Het is tegen vijven, ruim vijf uur na het dodelijke treinongeluk, waarbij maandagochtend twee doden vielen, een 31-jarige vader en zijn 3-jarige zoontje. Diverse mensen in gele jassen lopen langs het spoor.

Sijtsma’s erf kun je alleen betreden door de halfbewaakte spoorwegovergang te kruisen. Er zijn alleen waarschuwingslichten. Als een trein nadert gaan de rode lichten knipperen; witte geven in andere gevallen aan dat het veilig is. Een blauw bord waarschuwt met: ‘Let op trein’.

Lees ook dit uitgebreide nieuwsbericht terug: Twee doden bij treinongeluk bij Harlingen.

In februari ging het ook al mis

Sijtsma: „Ik was net in de stal toen ik een enorme klap hoorde. Ik wist direct dat het iemand was die net bij mij was geweest. Verschrikkelijk dat dit op je erf gebeurt.”

Het slachtoffer was vermoedelijk de eerste die in zijn auto vertrok. De wagen werd zo’n 250 meter meegesleurd voordat de trein, die uit Harlingen was vertrokken, tot stilstand kwam. Ouders met kinderen die het zagen gebeuren, vertrokken aan de andere kant van de boerderij naar huis. Sijtsma denkt dat de bestuurder van de auto er helemaal geen erg in heeft gehad dat hij een spoorwegovergang naderde. „Misschien was hij met zijn gedachten ergens anders en nog vol van het bezoek.” Of de waarschuwingslichten correct werkten, maakt deel uit van het onderzoek. Na het ongeluk knipperden rode lampen, wat volgens president-directeur Pier Eringa van ProRail betekent dat de detectoren die de knipperlichten in werking zetten, op dat moment in elk geval werkten.

In februari van dit jaar werd op dezelfde plek een vriendin van de Sijtsma’s, die bij hen op bezoek kwam, aangereden. Zij kwam er met lichte verwondingen vanaf. „Een tel later en ook dat was slecht afgelopen.”

Halfbewaakte spoorwegovergang

Sijtsma was op dat moment al in gesprek met spoorbeheerder ProRail om de overgang te sluiten. „Goede gesprekken. ProRail neemt zijn verantwoordelijkheid. Voor deze zomer zou de overgang gesloten worden en zou er een andere ontsluitingsweg komen over mijn eigen stuk grond.”

Van deze halfbewaakte spoorwegovergangen over particuliere wegen (in jargon: wilo’s, Waarschuwingsinstallatie Landelijke Overwegen) zijn er 23 in het land. In totaal zijn er 2.500 overwegen, waarvan 123 onbewaakt – die hebben geen lichten, alleen een Andreaskruis – op de openbare weg. Na een ongeluk op een onbewaakte spoorwegovergang tussen een melkwagen en een trein bij het Groningse Winsum in november vorig jaar, besloot het rijk die onbewaakte overgangen versneld te sluiten. De wilo’s vielen daarbuiten, omdat die immers wél beveiligd zijn met knipperlichten, aldus Pier Eringa van ProRail. Hij zei maandag in een reactie dat deze overgangen ook moeten worden meegenomen in het plan. „Een en ander moet snel worden aangepakt. Overheden moeten hier geld voor vrijmaken.” Burgemeester Roel Sluiter van Harlingen (PvdA) maakte maandagavond bekend dat er extra waarschuwingsborden bij de overgang geplaatst worden.

    • Karin de Mik