‘De hitkrantredactie werd als een wespennest’

Huisfotograaf Hitkrant

William Rutten werkte 23 jaar lang als huisfotograaf voor de Hitkrant. Hij ging op stap met Duran Duran en de Spice Girls zaten bij hem thuis in bad. Toch zegde hij zijn droombaan op.

De Hitkrant stopt: het blad van de uitklapposters, de popsterren, de interviews en ingezonden seksverhalen. Hoewel de website in de lucht blijft en er zes keer per jaar een postereditie in de winkels moet komen te liggen, verschijnt vandaag het laatste nummer. Hitkrant is precies veertig jaar geworden.

Huisfotograaf William Rutten (47) werkte 23 jaar lang voor het tijdschrift. Hij belandde er eind jaren tachtig min of meer per toeval. Als zeventienjarige hobbyfotograaf was hij maandenlang achter Het Goede Doel aangetrokken. Toen hoofdredacteur Wouter Verkennis zijn reportage onder ogen kreeg, bood die hem direct een baan aan als Hitkrant-fotograaf.

Lees ook: Na 40 jaar is de Hitskrant nu een overbodig popblad

Niet lang daarna bouwde Rutten zijn eigen fotostudio, want „iederéén kan foto’s maken bij concerten”. Een gouden greep, zegt Rutten nu. Artiesten op tournee trokken destijds nog dagen uit voor promotie. En de Hitkrant opende deuren: de een na de andere artiest kwam bij Rutten thuis in de studio langs. „Op maandag Brad Pitt, op dinsdag Phil Collins, op woensdag Eric Clapton.” Rutten ging op stap met Duran Duran, de Spice Girls zaten bij hem thuis in bad en hij jaagde The Prodigy zijn huis uit, toen Keith Flint - zwaar uit zijn humeur - van de shoot wegrende, een zak chips uit de kast trok en ermee in het bed van Rutten verdween.

Waarom Rutten dan toch in 2010 zijn droombaan opzegde? De oplage daalde: van ruim tachtigduizend exemplaren eind jaren tachtig is nog maar een kwart over. Met het vertrek van hoofdredacteur Wouter Verkennis, vindt William Rutten, verdween de ziel uit het blad. „De redactie werd een wespennest. Jonge meisjes die ooit als stagiair waren begonnen, probeerden ineens hun oudere collega’s eruit te werken.” En een redactie die al jaren werkt zonder hoofdredacteur, concludeert Rutten, mist al snel visie. De afgelopen jaren bladerde Rutten nog wel eens door een nummer in de supermarkt. Hij zag géén eigen interviews meer, géén eigen foto’s. Wel promotiemateriaal en beelden geplukt van Instagram. De doelgroep veranderde, van popblad voor jongeren, naar meidenglossy. Met nog meer mode en seksverhalen, en een eigen jargon: meisjes werden ‘girls’, jongens ‘cute’, zeker met een tattoo op hun ‘chest’.

Rutten, die het einde vorig jaar al zag aankomen, baalt desondanks. Geen Hitkrant meer voor zijn zoontje. Geen reportages meer met de Red Hot Chili Peppers op de Zaanse Schans, en geen Beyoncé meer bij hem thuis. „Laatst kwam ik Usher tegen”, herinnert hij zich. „Ik schoot zijn aller-eerste cover. En stond ernaast toen hij daarna zijn moeder belde. Huilend. Omdat hij op de voorpagina van de Hitkrant stond.”

    • Lineke Nieber