formule 1

Ferrari deelt eerste tik uit in nieuw tijdperk Formule 1

Het was niet de manier waarop hij bepalend wil zijn, maar Max Verstappen speelde toch echt een bepalende rol in de uitkomst van de openingsrace van het Formule 1-seizoen. Verstappen, die in Melbourne als vijfde gestart was en als vijfde eindigde, zat Lewis Hamilton behoorlijk in de weg, toen die na een vroege bandenstop achter Verstappen terechtkwam. Daardoor kon Hamilton zijn tegenstrever Sebastian Vettel (Ferrari) niet langer voorblijven.

Mercedes-coureur Hamilton had tot dan toe de wedstrijd geleid, maar leek zich niet senang meer te voelen op de nieuwe, bredere Pirelli-banden. Over de boordradio repte hij van te weinig grip, terwijl zijn Ferrari-concurrent Vettel - juist bekend om klagerig radioverkeer - geen seconde te horen was. En dat bleek een voorbode van de uitslag: de Ferrari van Vettel bleek een betere raceauto dan de Mercedes van Hamilton, die de afgelopen jaren zo overheersend was geweest.

Ferrari indrukwekkend

Verstappen kon alleen maar spelbreker zijn omdat Hamilton al zo snel een pitstop moest maken voor betere banden. Had de Mercedes net zo goed dienst gedaan als de Ferrari van Vettel, was de Nederlander nooit in de positie gekomen een rol van betekenis te spelen.

Maar ook zonder de tussenkomst van Verstappen zou Sebastian Vettel Australië hebben verlaten als meest indrukwekkende deelnemer. Waar de Mercedes van Hamilton schijnbaar kampte met gebrek aan grip, problemen met de bodemplaat en vermogen, stuurde de viervoudig wereldkampioen Vettel (2010-2013) naar een smetteloze zege.

“Vanaf de eerste ronde wist ik dat ik de snelheid zou kunnen vasthouden en het werd een ongelofelijke race”, reageerde Vettel na afloop. “Dit is een geweldig resultaat, maar laten we met beide benen op de grond blijven staan en nog niet praten over een gooi naar de wereldtitel.”

Kleurloze race Verstappen

De race in Australië was voor Verstappen een kleurloze. Gestart als vijfde, rondrijdend als vijfde en over de streep als vijfde. “De wagen was beter dan in de kwalificatie, er zat vrij veel snelheid in vandaag”, zei Verstappen na afloop. “Het is moeilijk te zeggen hoe groot het gat naar Ferrari en Mercedes is, we zullen beter moeten maar vandaag was al een stuk beter.”

Zo prematuur als het is om te stellen dat Ferrari de hegemonie van Mercedes nu heeft doorbroken, zo voorbarig is het te zeggen dat de nieuwe reglementen het inhalen van voorliggers niet bevorderd. De waarheid is dat de Red Bull van Verstappen nog niet goed genoeg was voor Ferrari en Mercedes, en anderzijds té goed is voor de rest van het veld. Voor de karakteristieke Verstappen-stijl, gekenmerkt door venijnige passeeracties, was in Melbourne simpelweg geen gelegenheid.

Dat gold overigens voor vrijwel het gehele veld en dat is voorlopig een bemoedigend noch positief resultaat van de nieuwe wagens. Dat het meest enerverende moment de pitstop van Vettel was, is veelzeggend. De race kenmerkte zich door weinig actie en een enorm prestatiegat tussen Mercedes, Ferrari en Red Bull enerzijds, en de rest van het veld aan de andere kant. Alleen Felipe Massa (Williams) werd niet op minstens een ronde achterstand gereden.

Lees ook: Formule 1-gids: verklarend voor de leek, verfrissend voor de liefhebber

Gezond en gewenst

De prestaties in Australië zijn een goede indicatie van hoe de verhoudingen tussen de teams zijn, maar het zal duren tot waarschijnlijk pas de vijfde Grand Prix van het jaar voor een echte hiërarchie zich aftekent. Dan, half mei in Barcelona, begint het Europese deel van het seizoen en brengen de teams hun eerste grote updates voor de bolides mee.

Laat dat echter niets afdoen aan het puike werk van Ferrari. De renstal behaalde geen enkele zege in 2016, de laatste dateerde van oktober 2015 in Singapore. De laatste keer dat Ferrari de openingsrace van en seizoen won, was zelfs precies tien jaar geleden. De Italianen hebben sterk werk verricht gedurende de winter en zijn - in elk geval voorlopig - een voor de sport zeer gezonde en gewenste uitdager van Mercedes.

Lees hieronder ons liveblog met tweets en video’s terug over de GP van Australië.

Uitslag Grand Prix van Australië:

Twitter avatar F1 Formula 1 PROVISIONAL CLASSIFICATION (LAP 57/57): First blood to @ScuderiaFerrari #AusGP 🇦🇺 #F1 https://t.co/i6ZYu7kmcv

Stand in het WK na 1 van de 20 races:

1. Sebastian Vettel 25 punten
2. Lewis Hamilton 18
3. Valtteri Bottas 15
4. Kimi Raikkonen 12
5. MAX VERSTAPPEN 10

FINISH!

58/58: Sebastian Vettel wint de eerste race van 2017. In Melbourne is hij de betere in wat uiteindelijk nooit een direct duel werd met Lewis Hamilton. Indrukwekkende prestatie van de Ferrari op deze zondag, die Mercedes - ondanks een 2e en 3e plek - stof tot nadenken geeft.

Wanneer je weet dat je de race verliest

54/58: Teambaas Toto Wolff van Mercedes op het moment dat Vettel na zijn pitstop terugkeert op de baan vóór Hamilton, die dan zelfs nog vastzit achter Verstappen.

Laatste vijf ronden

53/58: Vettel onbedreigd aan de leiding, met Hamilton op ruim 8 tellen. Bottas binnen 2 sec, gevolgd door Raikkonen en Verstappen. Ondertussen nog een aardig gevecht om het laatste WK-puntje:

Twitter avatar ZiggoSportF1 Ziggo Sport F1 Wat een heerlijke gevecht tussen Ocon, Alonso en Hülkenberg! Met z'n drieën naast elkaar 😮 #AusGP #AustralianGP #F1 https://t.co/U6ySA1uaSQ

Het loopt gewoon niet voor Hamilton

46/58: Niet blij met de banden, zorgen over een beschadigde bodemplaat en "power dropping in and out". Teammaat Bottas inmiddels op 2,4 seconden.

Verstappen loopt een beetje in op P4

42/58: Max is wat ingelopen op Raikkonen en het gat is nu teruggebracht tot minder dan 4 seconden. Er zijn nog 15 ronden te rijden en de vraag is hoe goed de super soft band van Max het houdt ten opzichte van de iets duurzamere band die Raikkonen nu heeft.

Toch plan A voor Mercedes

37/58: De strijd lijkt reeds beslist. Mercedes laat Hamilton weten toch aan plan A vast te houden, wat zeer waarschijnlijk betekent dat er geen pitstop meer aankomt. Met een achterstand van 7,9 op Vettel lijkt de strijd om P1 dus beslist, technische malheur daargelaten. Hamilton moet nu gaan oppassen dat zijn teammaat Bottas geen bedreiging gaat worden: de Fin, debuterend voor Mercedes, loopt in en heeft nu nog maar 2,7 sec achterstand.

Toch einde wedstrijd Ricciardo

30/58: Slecht weekend voor de Australiër. Na z'n crash in de kwalificatie op zaterdag en technisch probleem voor de race, lijkt hij nu te zijn stilgevallen met opnieuw pech.

Pitstop Verstappen

26/58: Verstappen komt binnen voor zijn bandenwissel. De verwachting is dat de teams maar één pitstop zullen maken vandaag, al meldt Mercedes aan Hamilton voor "plan B" te gaan. Red Bull pakt het in elk geval strijdvaardig aan door de supersoft band te monteren. Bottas en Raikkonen zijn nu ook gestopt waardoor de volgorde is: Vettel, Hamilton (+6,3 sec), Bottas (+13,7), Raikkonen (+21,1) en Verstappen (+29,3).

Vettel maakt pitstop en behoudt leiding

24/58: Ferrari haalt Vettel binnen en behoudt de leiding! Hamilton verloor voldoende tijd achter Verstappen voor de Duitser om via de pitstops voorbij te komen aan de Brit, die nog steeds vastzit achter Max.

De rangschikking

23/58: Terwijl Lewis nogmaals herhaalt "there's no way I can get past this guy" is dit de huidige stand van zaken:

Twitter avatar F1 Formula 1 PROVISIONAL CLASSIFICATION: Things are heating up nicely in Melbourne 🤔😯👍 #AusGP #F1isBack 🇦🇺 https://t.co/terUwBosvz

Hamilton achter Max, Vettel gaat door

21/58: Hamilton zit nu kort achter Verstappen, die zijn plek waarschijnlijk niet makkelijk zal opgeven.

Twitter avatar f1fanaticlive F1 Fanatic Live L21 "This is race-critical, you need to get past Verstappen."
Hamilton: "I don't know how you expect me to do that." #F1 #AusGP

Ferrari houdt Vettel buiten en beweert dat zijn banden nog in prima conditie zijn. Voorlopig lijkt Mercedes het rubber maar niet lekker aan de praat te krijgen.

Pitstop Hamilton

18/58: Lewis Hamilton kiest er voor om als eerste naar binnen te gaan. Hij krijgt de soft band onder zijn Mercedes gemonteerd en keert terug tussen achterblijvers. Kan Vettel, die vrij baan heeft, nu genoeg tijd winnen om na zijn pitstop vóór Hamilton terug op de baan te komen?

Twitter avatar F1 Formula 1 LAP 18/57: Slick first stop of 2017 for Mercedes as HAM gets a fresh set of softs He's emerged in P5 #AusGP 🇦🇺 https://t.co/1OyhmTrO76

Verstappen in Niemandsland

Ronde 16/58: Max rijdt relatief eenzaam in het rond. Hij heeft ruimt 2 sec achterstand op Raikkonen voor hem en beide heren rijden dezelfde rondetijden. Felipe Massa (Williams) is door Verstappen inmiddels op ruim 13 sec gereden.

Hamilton klaagt

Ronde 10/58: "De banden raken oververhit", meldt Hamilton over de boordradio. Hij klaagt al de gehele tijd over te weinig grip en dat hij niet de rondetijden kan rijden die het team idealiter wenst om de Ferrari van Vettel te lozen.

Wat doet de wereldkampioen?

Hij stopte vijf dagen nadat hij in november de wereldtitel pakte: wat doet Nico R

Twitter avatar nico_rosberg Nico Rosberg Good morning. Wow. Respect to all of you who always get up so early over the years... #F1 #AusGP https://t.co/80x6w7NA3j

osberg nu?

Hamilton loopt weg van Vettel

Ronde 9/58: De eerste ronden leek het erop dat Vettel op de staart van Hamilton kon blijven zitten, maar in de laatste drie ronden is de Brit dan toch wat losgekomen. Vettel volgt op 1,8 sec, dan Bottas (+4,5), Raikkonen (+7,9) en Verstappen (+10,6).

Verstappen steady op P5

Twitter avatar VerstappenNL Max Verstappen Verstappen is steady on P5. Now 1,5s behind Raikkonen and 2.2s ahead of Massa. His lap times are similar to the Ferrari. #AusGP

Zo kwam het F1-seizoen 2017 op gang

Ook Ricciardo weg

Met inmiddels twee ronden achterstand rijdt Ricciardo dan toch uit de garage. Traditiegetrouw eist Melbourne nogal wat uitvallers, dus wie weet hoe ver hij nog komt?

START

Iedereen keurig van de plek en Lewis Hamilton had een prima start: hij behoudt zijn eerste plek. Datzelfde geld voor de wagens direct achter hem en dat betekent dat Verstappen zijn 5e plek heeft weten vast te houden.

Start afgebroken

De auto's stonden er klaar voor maar de wedstrijdleiding laat ze nog een opwarmronde rijden nadat het de start uitstelde omdat Nico Hülkenberg (Renault) niet op goede startplek stond. Goed nieuws voor Ricciardo, die nu nog wat meer tijd heeft.

Bijna is het zover

De bolides rollen van hun plek voor de laatste opwarmronde voordat de startlichten zodirect doven. Hamilton van pole, dan Sebastian Vettel (Ferrari), gevolgd door de Mercedes van Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen (Ferrari). Daarachter dan Max Verstappen.

Ricciaciardo terug in de auto

Hij staat nog in de Red Bull-garage maar Daniel Ricciardo zit wel weer in de wagen. Is het team op tijd om hem te laten starten? Hier ging de Red Bull stuk in de opwarmronde zo'n 15 minuten geleden.

Uitleg

Natuurlijk, die ‘Max Mania’ is leuk. Maar wil je begrijpen wat er echt gebeurt met hem in die Red Bull tijdens de Grands Prix, dan moet je weten wat de wagens doen en waar de coureurs mee te maken krijgen. Daarom hier dé 18 F1-termen: verklarend voor de leek, opfrissend voor de liefhebber.

Lees ook: Lees ook: Formule 1-gids: verklarend voor de leek, verfrissend voor de liefhebber

Antonio Giovinazzi

Nog even verder over de noureurs van 2017: we zien dat Pascal Wehrlein (ex-Manor) nog niet debuteert voor Sauber; hij is nog niet fit na een crash. Reservecoureur Antonio Giovinazzi vervangt hem en daarmee hebben we weer eens een Italiaan op de startgrid.

Misschien toch Ricciardo

Red Bull-teambaas Christian Horner laat weten dat er een probleem met "een sensor" is in de wagen van Ricciardo en dat áls het gefixt kan worden met een reset van de software in de wagen, de teammaat van Max nog vanuit de pitlane kan starten.

Geen Manor meer

Twintig auto’s aan de start dit seizoen, na het wegvallen van Manor Racing. Wereldkampioen Nico Rosberg is er niet meer bij; de gestopte Duitser wordt bij wereldkampioen Mercedes vervangen door Valtteri Bottas die op zijn beurt bij Williams wordt opgevolgd door Lance Stroll. De 18-jarige Canadees zorgt er voor dat Verstappen niet meer de jongste coureur in de F1 is.

Geen Ricciardo

Thuisrijder Daniel Ricciardo had, zoals wel meer collega’s dit weekend, moeite om de nieuwe, bredere auto op de baan te houden en kwalificeerde zich als 10de. Maar bij zijn crash raakte de versnellingsbak beschadigd en het vervangen daarvan kost de Australiër nog eens vijf startplaatsen aan ‘straf’. Die nieuwe bak is nu dus ook al stuk: geen race voor Dan.

Twitter avatar F1 Formula 1 ICYMI: Home hope Daniel Ricciardo is set to start down in P10 at his home race after this... #F1isBack #AusGP https://t.co/uaamfPvZph

Hamilton, Senna en Schumacher

Voor Lewis Hamilton is het zijn zesde pole position in Melbourne. Uit de vorige vijf keer wist hij uiteindelijk tweemaal de winst te halen (2008 en 2015). Voor de Brit was het z’n 62ste pole en daarmee is hij er nog drie verwijderd van het aantal dat Ayrton Senna bij elkaar reed. Als Hamilton nóg zeven keer de snelste is in de kwalificatie gaat hij recordhouder Michael Schumacher (68) voorbij.

Verstappen vanaf 5e plek

En wat kunnen we vandaag dan verwachten van Verstappen? Hijzelf wist het al na de testritten in Barcelona eerder deze maand: de Red Bull doet in principe niet mee om de winst. Dit is wat Max na de kwalificatie te zeggen had:

Pole voor Hamilton

Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton stuurde zijn Mercedes zaterdag naar pole position. Hij deelt de eerste startrij met Sebastian Vettel (Ferrari). Max Verstappen begint als vijfde aan de race. Dit is de snelste ronde van Hamilton: https://twitter.com/F1/status/845670605735129089

Twitter avatar F1 Formula 1 A stunner from @LewisHamilton gave him his 6th pole in Australia. Here's how he did it... #F1isBack #AusGP https://t.co/XuoA3V60jM

Drama teammgenoot Verstappen

Het is te hopen dat het geen voorbode is: Daniel Ricciardo, stalgenoot van Max Verstappen, is in zijn opwarmronde gestrand met wat zich liet aanzien als een probleem met de versnellingsbak.

It's lights out and away we go

Goedemorgen op deze zeer vroege zondagochtend waarop we live de bepalende momenten van de Grand Prix in Australië brengen. We zijn er bij in woord en beeld, gedurende de 58 ronden die deze seizoensouverture gaat tellen. De race start om 07.00 uur.