Muziek-albumsnaar hoger plan tillen

Perfecte akoestiek zodat zelfs de kleinste oneffenheden opvallen. Met die gedachte streek Emil van Steenwijk (36) zomer vorig jaar neer in de Hofbogen. Aan de Insulindestraat bouwde hij Studio Charlatan. Hier wordt de laatste hand gelegd aan muziekopnames: mastering, in jargon.

Een eigen studio was een langgekoesterde wens van de geboren Groninger. In de jaren dat hij optrad als ‘Fuck the Writer’ nam hij zijn nummers zelf thuis op. „Ik dacht altijd na over mijn eigen geluid. Al snel wilde ik alle lagen van de muziek beheersen.”

Onder de oude spoorlijn, hoogglans zwart-wit kliklaminaat op de vloer, vallen de puzzelstukjes ineen. Zijn studie tot componist aan het Utrechts Conservatorium, de ervaring als muzikant en zijn werk als freelance radioproducent bij Radio 4. Een gespecialiseerd bedrijf ontwierp de studio. Het bracht akoestisch materiaal aan op de muren, tot bovenin de nok. Daar hangt ook de zwarte, minimalistische kroonluchter van Choca Alcazaba. Diezelfde kunstenaar laste het traliewerk – patroon libellevleugel – voor de vier ramen. Van Steenwijk is zuinig op zijn analoge geluidsapparatuur.

Alles is zo afgesteld dat de muziek het beste klinkt vanuit de fauteuil op het felrode kleed. „Mastering is kritisch luisteren. Foutjes, zoals lage tonen die tijdens het opnemen en mixen niet gehoord worden, komen hier naar boven.” Nadruk ligt voor Van Steenwijk op het naar een hoger audiotechnisch niveau tillen van de muziek. Dus, het goede accentueren en naar achteren drukken wat minder belangrijk is. „Het komt voor dat ik muzikanten terugstuur naar de opnamestudio.”

Zaken doet hij met bandjes, ensembles, klassieke muzikanten. Veelal komen ze via via bij Studio Charlatan terecht. Voor The Mutations en The Bullfight – beide uit Rotterdam - werden de albums persklaar gemaakt. Binnenkort gaat hij aan de slag met gitarist en componist Aart Strootman.

Hoewel Van Steenwijk wel zou willen, heeft hij tot dusver met hiphop-muzikanten niet samengewerkt. „Als ze de prijs eenmaal weten, hoor ik meestal niets meer.” Op kwaliteit ding je niet af”, meent de ondernemer. „Dit is mijn geluidstempel.”

    • Maurice Geluk