Sportschoolketen

Basic-Fit wil fors uitbreiden

Fitnessbedrijf Basic-Fit heeft in 2016 een omzet gedraaid van 259 miljoen euro, een toename van meer dan 25 procent vergeleken met een jaar eerder. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt. Uit het jaarverslag blijkt verder dat de budgetketen door eenmalige kosten wel een verlies leed van 32 miljoen euro. Vorig jaar was dat 23 miljoen euro.

Opvallend is dat Basic-Fit in het jaarverslag meldt groot in te zetten op het openen van nieuwe fitnessclubs in Frankrijk. Het bedrijf zet daarmee de ambitieuze groeistrategie van de afgelopen jaren door. De keten wil dit jaar rond de honderd fitnessclubs openen, waarvan grofweg zeventig in Frankrijk.

In Nederland wil het bedrijf vanaf nu ongeveer elk jaar tien fitnessclubs openen, totdat er 250 filialen zijn. Op dit moment heeft Basic-Fit in Nederland 148 vestigingen en iets meer dan zeventig in Frankrijk. In totaal heeft Basic-Fit 419 clubs en 1,2 miljoen leden.

Topman René Moos zei tegen persbureau ANP dat er nog veel kansen liggen op de Franse markt. Dat zou vooral komen door het beperkte aanbod dat er op dit moment is. Slechts 7 procent van de bevolking gaat naar de sportschool.

Basic-Fit verwacht verder dit jaar voor het eerst een positief bedrijfsresultaat te behalen. Het bedrijf ging in juni vorig jaar naar de beurs. (NRC)

    • Chris Hensen